
Naukowy Przegląd Dziennikarski                                                                                                                               nr4/2013 

Journalism Research Review Quarterly 

 

1 

 

Tomasz Mielczarek, Polsat – od wytwórcy do dystrybutora telewizyjnych treści,  
„Naukowy Przegląd Dziennikarski” nr4/2013 (8), ss. 53-72 

 

 

Tomasz Mielczarek 

Instytut Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytet Jan Kochanowskiego w Kielcach 

 

Polsat – od wytwórcy do dystrybutora 

 telewizyjnych treści 
  

 Droga wiodąca Zygmunta Solorza do własnej telewizji była już wielokrotnie przedmio-

tem rozlicznych analiz dlatego też ograniczymy się jedynie do stwierdzenia, że mediami za-

czął interesować się w początkach lat 90. XX wieku1. W 1992 roku kupił upadający dziennik 

Stronnictwa Demokratycznego „Kurier Polski”, który choć poczyniono w nim dość duże na-

kłady nie odniósł sukcesu wydawniczego. Jego czytelnictwo oscylowało wokół 5 procent, z 

dziennika przekształcono go w tygodnik i zlikwidowano w 1999 roku.  

 Przygoda z „Kurierem” stanowiła wstęp do najważniejszej inwestycji Solorza – telewi-

zji. Początkowo była to Polska Telewizja Satelitarna Polsat, która rozpoczęła działalność 5 

grudnia 1992 roku. Telewizje tę pomógł uruchomić jeden z liderów Ruchu Młodej Polski Wie-

sław Walendziak. Oprócz niego pojawili się w Polsacie Bogusław Chrabota, Adam Pawłowicz i 

Jarosław Selin, który pełnił funkcję szefa działu informacji. Wiesław Walendziak pomógł też w 

ściągnięciu z Telewizji Polskiej S.A. do Polsatu ekipy technicznej, dzięki której możliwa była 

emisja programu. Program przygotowywano w Polsce i nagrywano na kasety, które następ-

nie przewożono samolotami. Sygnał telewizyjny emitowano za pośrednictwem satelity Eutel-

sat II z holenderskiego ośrodka telekomunikacyjnego w Hilversum.  

 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wydała koncesję na nadawanie satelitarnego Pol-

satu 5 października 1993 roku. Opłata koncesyjna wyniosła 3 miliony złotych. Telewizja sate-

litarna była dla pracowników Polsatu swoistym poligonem doświadczalnym. Dzięki niej uczo-

                                                           
1 Zob. m.in.: R. Kasparow, J. Łęski, Partia Solorza, „Rzeczpospolita”, 28.10.1998; M. Matys, Solorz na każdy te-
mat, „Gazeta Wyborcza” 31.12.-2.01.2000 oraz A. Filas, S. Janecki, Magnat, „Wprost”, 1998, nr 6. Z nowszych 
publikacji: W. Gadomski, Solorz gra o wszystko, „Magazyn Gazety Wyborczej”, 28-29.04.2012; A. Grzeszak, Pol-
sat Plus, „Polityka” , 2012 nr 1; M. Matys, Zygmunt Solorz – Żak. Słońce z Pragi, „Duży Format” [dodatek do 
„Gazety Wyborczej”], 10.01.2013. 



2 

 

no się telewizyjnego fachu i doskonalono program ramowy. Satelitarny Polsat był daleki od 

programowej i technicznej poprawności; ostentacyjnie lekceważyła go Telewizja Polska. 

 Spółkę akcyjną Polsat zarejestrowano 25 marca 1993 roku we Wrocławiu. Pierwotnie 

Polsat był w całości własnością Zygmunta Solorza. Kapitał założycielski spółki był sukcesywnie 

powiększany i 25 września 1993 roku osiągnął 25 milionów złotych. Początkowo w skład kie-

rownictwa stacji wchodzili m.in. Józef Birka, Wiesław Walendziak, Ryszard Czarnecki, Piotr 

Nurowski, Bogusław Chrabota.  

 Podczas ubiegania się o koncesję Zygmuntowi Solorzowi udało się zebrać 10 milionów 

dolarów. Jego konkurenci zadeklarowali odpowiednio – Antena 1 (Time Warner, ABC, CNN) 

25 milionów dolarów, TV 7 (Elektrim, CTL, Reuters) – 30 milionów dolarów, Zjednoczone 

Przedsiębiorstwa Rozrywkowe – 53 milionów dolarów, a NTP (Państwowa Wytwórnia Fil-

mów Dokumentalnych, CME) – 20 milionów dolarów. 

 Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Marek Markiewicz 1 marca 1994 

roku o godzinie 11.00 w obecności kamer telewizyjnych i radiowych mikrofonów podpisał 

dziesięcioletnią koncesję dla Polsatu. Decyzja ta wywołała prawdziwą polityczną burzę. Po-

wszechnie sadzono, że Zygmunt Solorz otrzymał koncesje dlatego, że wspierało go Polskie 

Stronnictwo Ludowe, ale według innych opinii wydano mu ją dlatego, że był do przyjęcia dla 

wszystkich sił politycznych. Przypuszczano bowiem, że zostanie wykorzystany jako swoista 

tuba propagandowa. Szybko się jednak okazało, że były to płonne nadzieje, Polsat zachowy-

wał bowiem polityczną neutralność. Przewinęli się przez tę telewizję zarówno, wspomniani 

już reprezentanci prawicy, jak zdymisjonowany przez prezydenta Lecha Wałęsę Marek Mar-

kiewicz, który prowadził w Polsacie program Sztuka Informacji. W 2001 roku w Polsacie za-

trudniono na krótko byłego redaktora naczelnego „Trybuny” Dariusza Szmczychę, który zaraz 

potem został ministrem w kancelarii prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Te kadrowo-

ideowe zawirowania jasno wytłumaczył Zygmunt Solorz: „Nie pasjonuje mnie polityka, jak 

Berlusconiego, lecz działalność gospodarcza. Ponieważ myślę kategoriami biznesu, mam 

wrażenie, że Polsat jest odporny na polityczne naciski – wystarczy, że stacja zachowuje pary-

tety w pokazywaniu różnych opcji.”2 

 Decyzja koncesyjna została zaskarżona przez stacje konkurencyjne – Antenę 1, Pry-

watną Telewizję Polską i Polskie Konsorcjum Telewizyjne TV 7. W skargach skierowanych do 

Naczelnego Sądu Administracyjnego znalazło się kilkanaście zarzutów, które sprowadzały się 
                                                           
2 A. Filas, S. Janecki, Magnat, „Wprost”, 1998, nr 6. 



3 

 

do trzech generalnych – podważenia prawomocności decyzji Krajowej Rady, bowiem podczas 

jej podejmowania dopuszczono się uchybień prawych, dyskryminowania zagranicznego kapi-

tału oraz dowolnego dysponowania kanałami telewizyjnymi. NSA stanął na stanowisku pra-

womocności decyzji Krajowej Rady. Odrzucił też, posiłkując się prawem międzynarodowym, 

zarzut dyskryminacji zagranicznego kapitału. 

 Najwięcej kontrowersji wzbudził natomiast problem przydziału kanałów. Polsat 

otrzymał siedem kanałów dużej mocy i dwadzieścia dwa małej mocy. W dokumencie konce-

syjnym Krajowa Rada zawarła zapis, że będzie „udostępniać nowe częstotliwości niezbędne 

do objęcia zasięgiem rozpowszechniania co najmniej 80 procent kraju”. Stwierdzenie to nie 

zyskało akceptacji NSA, jak bowiem zauważono, w ustawie nie pojawiła się instytucja przy-

rzeczenia bądź też promesy3. 

 Lato 1994 roku miało przełomowe znaczenie dla dalszej działalności Polsatu. Jeszcze 

przed wydaniem wyroku przez NSA 20 procent udziałów w telewizji za 30 milionów złotych 

wykupiło Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Uniwersal, co znacznie poprawiło ekono-

miczne położenie spółki i dopasowało jej kapitał założycielski (50 milionów złotych) do wy-

mogów koncesyjnych. W kolejnych miesiącach zamykano i plombowano nadajniki pirackich 

telewizji, dzięki czemu Polsat stał się jedyną ogólnie dostępną telewizją prywatną, a z racji 

m.in. kampanii prasowej, jaka towarzyszyła nadawaniu koncesji, zyskał rozgłos i szybko zdo-

bywał nowych widzów4. Dodajmy, że po drugim procesie koncesyjnym zakończonym w paź-

dzierniku 1996 roku Polsat uzyskał zgodę na zainstalowanie dodatkowych trzynastu nadajni-

ków (w 2006 roku posiadał ich sześćdziesiąt dwa), a to umożliwiło pokrycie sygnałem 80 pro-

cent terytorium kraju. 

 Po wniesieniu 9 milionów złotych opłaty koncesyjnej Polsat rozpoczął legalną emisję 

programu. Według założeń koncesyjnych, Polsat jest telewizją uniwersalną. W koncesji 

stwierdzono, że: „struktura gatunkowa programów w rocznym czasie nadawania pomniej-

szona o czas emisji reklam powinna uwzględniać następujące gatunki programowe: informa-

cja – nie mniej niż 5 procent; fabuła – nie mniej niż 40 procent; oświata, audycje dla rodziny, 

dzieci i młodzieży – nie mniej niż 5 procent; audycje artystyczne, muzyczne i rozrywkowe – 

                                                           
3 Tamże. 
4 Zob. m.in. „Życie Warszawy” 20.12.1995, „Rzeczpospolita” 18.10.1995 i 2.04.1996. 



4 

 

nie mniej niż 7 procent; sport – nie mniej niż 2 procent, audycje religijne – nie mniej niż 1 

procent.”5 

 Ważne – nie tylko ze względu na interesy polskich producentów telewizyjnych, ale i 

polskiej kultury – były zapisy obligujące Polsat do emitowania nie mniej niż 15 procent wła-

snej produkcji oraz programów innych polskich producentów także w wielkości nie mniejszej 

niż 15 procent. Od 1995 roku Polsat miał przeznaczać 40 procent swego funduszu progra-

mowego na finansowanie audycji wytworzonych przez producentów krajowych, w tym in-

nych niż nadawca. Stacja została nawet zobowiązana do rozpowszechniania raz w miesiącu 

minimum jednogodzinnej audycji poświęconej polskiemu teatrowi, operze lub baletowi. 

 W 1994 roku oferta programowa Polsatu opierała się głównie na popularnych amery-

kańskich serialach, talk-show (Na każdy temat Andrzeja Woyciechowskiego), zaś flagowym 

okrętem programów publicystycznych było Polityczne graffiti prowadzone przez dziennikarzy 

radia RMF – Tomasza Skorego i Konrada Piaseckiego. Audycje te okazały się najstaranniej 

przygotowanymi i profesjonalnymi punktami programowymi raczkującego Polsatu. Na każdy 

temat mogło się ponadto poszczycić najwyższą i nigdy później nie notowaną przez talk-show 

oglądalnością – wyniosła ona 27 procent.  

 Popularność Polsatu rosła też z innych powodów – stacja nadawała nisko oceniane 

przez fachowców, lecz kochane przez młodych widzów audycje muzyczne Disco Polo Live i 

Disco Relax, w których emitowano teledyski prezentujące niezbyt wyszukaną, lecz nadzwy-

czaj popularną w połowie lat 90. polską odmianę muzyki tanecznej. Polsat epatował eroty-

zmem. W piątkowe wieczory emitowano Playboya i Różową landrynkę6. Z drugiej zaś strony, 

szybko rezygnowano z bardziej złożonych i trudniejszych propozycji programowych. Choć 

jednym z atutów Polsatu podczas zabiegów o koncesję było posiadanie własnej redakcji ka-

tolickiej, to kierujący nią Ryszard Czarnecki nadzwyczaj szybko zrezygnował ze współpracy ze 

stacją, a redakcję zamknięto7. 

 Inną formą pozyskiwania widzów była emisja w porze poniedziałkowego Teatru Tele-

wizji popularnych filmów, tzw. megahitów – Rambo, Top Gun i Terminator, które miały oglą-

dalność wynoszącą niekiedy 50 procent. 

                                                           
5 Polsat: Uzasadnienie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, „Rzeczpospolita” 8-9.10.1994. 
6 A. Głowacka, Potencjalne tematy, „Press” 2000, nr 3. 
7 R. Kasparow, J. Łęski, Partia Solorza, „Rzeczpospolita” 28.10.1998. 



5 

 

 Strategia Polsatu sprowadzała się do wynajdowania luk w programie telewizji pu-

blicznej – gdy ta emitowała ambitne, lecz nie zyskujące wielu widzów programy, Polsat pro-

ponował filmy, seriale i różnego rodzaju show. Jednym z najchętniej oglądanych produkcji 

Polsatu była np. telewizyjna gra prowadzona przez dziennikarza radiowego Lata z Radiem 

Zygmunta Chajzera – Idź na całość. Uczestników zabawy losowano spośród osób obecnych w 

studio. Już dzięki temu zyskiwali pieniężne nagrody. Mogli jednak wziąć udział w dalszej czę-

ści programu i wskazać na jedno z trzech pudełek, w którym mogły kryć się nagrody rzeczo-

we. Program ten notował blisko dwudziestoprocentową oglądalność.  

 Organizowano też audiotele i konkursy dla telewidzów. Pula nagród, jaką przeznaczo-

no dla widzów w konkursie Paszporty Polsatu, przekroczyła kilka milionów złotych. W kon-

kursie wystarczyło podać numer rozsyłanych pocztą paszportów, by wziąć udział w losowa-

niu roweru, skutera lub samochodu. 

 Na efekty tych działań nie trzeba było zbyt długo czekać. W 1994 roku udział Polsatu 

w czasie oglądania wszystkich stacji telewizyjnych nie przekraczał 10 procent. W 1995 roku 

było to średnio 15 procent, a w roku następnym prześcignięto drugi program telewizji pu-

blicznej – oglądalność przekroczyła 20 procent. Najwyższy wskaźnik oglądalności Polsat osią-

gnął jesienią 1997 roku, kiedy zainteresowanie nim było wyższa niż I programu telewizji pu-

blicznej i wyniosło 26,8 procent. Pierwszy program TVP oglądało w tym czasie 26,1 procent, 

program drugi TVP – 17,7 procent, a TVN – 11,2 procent. W całym 1997 roku udziały Polsatu 

wynosiły blisko 26 procent, a publicznej jedynki ponad 32 procent8.  

 W 1997 roku zatrudnienie w „Polsacie” wynosiło zaledwie 200 osób, gdy w tym sa-

mym czasie w TVP S.A. utrzymywano prawie 7 tysięcy etatów. Zygmunt Solorz twierdził, że 

pierwszy zyski – 50 milionów złotych Polsat przyniósł w 1996 roku9. 

 Pierwszego marca 1997 roku uruchomiono drugi kanał telewizji Solorza – Polsat 2. 

Program emitowano drogą satelitarną. Miał on rozrywkowo-muzyczny charakter. Choć jego 

emisja wzbudziła pewne wątpliwości Krajowej Rady, kierownictwo Polsatu powoływało się 

na koncesję z 1993 roku, w myśl której stacja mogła nadawać program satelitarny przez 10 

lat10. 

                                                           
8 M. Bratkowska, Polsat przebija „Jedynkę”, „Gazeta Wyborcza” 27.10.1997 oraz M. Słoka-Chlabicz, Imperium 
bez zmysłów, Press” 2001, nr 12. 
9 „Press” 1997, nr 5, s. 37. 
10 M. Matys, Solorz na każdy temat, „Gazeta Wyborcza” 31.12.-2.01.2000. 



6 

 

 Polsat odniósł zatem niekwestionowany sukces, u podstaw którego legło kilka przy-

czyn. Była to pierwsza polska telewizja prywatna z góry odrzucająca kulturotwórcze i eduka-

cyjne zadania nadawcy publicznego. Od początku jej istnienia poszukiwano masowego audy-

torium, nie zważając przy tym na jakość emitowanego programu. Polsat unikał pouczania i 

dostarczał głównie rozrywki oraz prezentował politykę, lecz jej nie uprawiał. Telewizja Zyg-

munta Solorza w pierwszych latach działalności była pozbawiona konkurencji ze strony in-

nych nadawców prywatnych. Dysponowała ponadto dużym zasięgiem technicznym sukce-

sywnie poszerzanym dzięki budowie nadajników. 

 Polsat udostępniał te nadajniki Naszej Telewizji, która po wielu dość spektakularnych 

wydarzeniach przekształciła się w TV 4 – kolejny element telewizji Solorza11.  

 Nasza Telewizja otrzymała koncesje na tzw. sieć centralną 20 marca 1997 roku. W jej 

zarządzie zasiadali Henryk Chodysz (prezes), Marek Kosiński (dyrektor generalny), Andrzej 

Zaporowski (dyrektor programowy) i Zbigniew Rytel (sekretarz programowy). Właścicielami 

stacji było natomiast kilka osób znanych z działalności biznesowej (Henryk Chodysz, Zdzisław 

Biały, January Gościmski, Leonard Praśniewski, Iwona Buchner, Lech Jaworowicz) oraz firma 

ProCable zajmująca się m.in. telewizją kablową. Właściciel Naszej Telewizji – spółka Polskie 

Media – był co prawda debiutantem w sferze mediów, ale poznano ją już wcześniej gdy 

chciała kupić Polonię 1 Nicola Grauso.  

 Nasza Telewizja deklarowała, że będzie nadawać program przeznaczony dla rodzin. 

Zapowiadano, że 60 procent czasu emisji zajmą filmy (zwłaszcza europejskie) i seriale. Ważną 

pozycją programową miały być audycje poradnikowe dla kobiet i teleturnieje. Niewiele pla-

nowano natomiast sportu i polityki. Swoje programy mieli poprowadzić satyryk Janusz Re-

wiński, Ewa Michalska (wywiady), Adrianna Biedrzyńska (magazyn motoryzacyjny) i Roman 

Rogowiecki (magazyn muzyczny). W programie ramowym odnaleźć można było też talk-

show Ręce do góry, program z udziałem widzów Na scenie – za kulisami oraz program go-

spodarczy Andrzeja Bobera i Jerzego Baczyńskiego. 

 Nasza Telewizja podjęła emisję dopiero 17 stycznia 1998 roku. Jej oferta nie zachwy-

ciła widzów. Z niektórych, potencjalnie nowatorskich rozwiązań, jak chociażby warszawskie-

go otwartego studia, które mogli oglądać przechodnie z ulicy Brackiej i Chmielnej, szybko 

zrezygnowano. Zainteresowanie Naszą Telewizją okazało się znikome – jej oglądalność nie 

przekroczyła dwóch procent. Długi związane z uruchomieniem stacji i emisją sygnału nieu-
                                                           
11 J. Murawski, Telewizyjne przyczepki, „Press” 2004, nr 5. 



7 

 

stannie rosły. NSA podważył prawomocność koncesji wydanej dla Naszej Telewizji, dlatego 

też w kwietniu 1998 roku Krajowa Rada musiała ją zawiesić. Poprawioną koncesję Nasza Te-

lewizja otrzymała w grudniu 1998 roku. 

 Nasza Telewizja od początku blisko współpracowała z wrocławską Telewizją Dolnoślą-

ską – lokalną telewizją, która skupiła wokół siebie pięciu innych niewielkich nadawców, co 

zaowocowało porozumiem programowym Odra. Odra zaczęła retransmitować program Na-

szej Telewizji, a następnie nawiązała bliską współpracę z Polsatem. 

 Od 12 września 1998 roku między godziną 19.00 i 22.30 Nasza Telewizja i RTL 7 roz-

poczęły nadawanie wspólnego programu. Wzbudziło to protesty Krajowej Rady, która zarzu-

ciła RTL 7, że nie ma koncesji na nadawanie programu w Polsce metodą naziemną. RTL 7 była 

bowiem luksemburską stacją (własność CLT-UFA, czyli Bertelsman i Uniwersal) nadającą pro-

gram metodą satelitarną. Z wypowiedzi przedstawicieli RTL 7 wynikało, że choć stacja odno-

towała istotne sukcesy na rynku reklam i ogłoszeń, jej oglądalność była niska. Porozumienie z 

Naszą Telewizją dawało jej szansę poszerzenia zakresu oddziaływania, a nawet uruchomienia 

stacji naziemnej. Przy tej okazji dziennikarze przypomnieli, że Krajowa Rada, wydając konce-

sje TVN i Naszej Telewizji, sugerowała skonfederowanie tych nadawców, do czego nie do-

szło12. Warto też dodać, że RTL 7 prowadziła w owym czasie rozmowy konfederacyjne z in-

nymi nadawcami – TVN i Telewizją Niepokalanów. 

 Ostatecznie jednak CLT-UFA postawiła na Naszą Telewizję, ale ten projekt nie został 

urzeczywistniony. W maju 1999 roku prezes Naszej Telewizji Henryk Chodysz zamierzał 

wprowadzić do niej innego zagranicznego inwestora – SBS. Decyzję tę zablokowali współwła-

ściciele – powiązana już z TVN spółka ProCable i spółka Trans Media zależna od Solorza. W 

wyniku tego sporu od 6 maja 1999 roku Nasza Telewizja miała dwa zarządy i dwie rady nad-

zorcze13. W początkach czerwca na prawie tydzień zaprzestano emisji sygnału Naszej Telewi-

zji. Decyzję tę podjęła inna radomska spółka (powiązana z Polsatem) odpowiedzialna za emi-

sję sygnału. Jako powód przerwania emisji podano niezapłacone rachunki za wcześniejsze 

usługi. Nadawanie sygnału Naszej Telewizji wznowiono dzięki pomocy Canal+ i Wizji TV. 

Miejsce Naszej Telewizji w programach Odry zajął Polsat 2.  

 W październiku 1999 roku jeden z wierzycieli złożył wniosek o upadłość Naszej Tele-

wizji. Okazało się, że jej dług przekroczył 60 milionów złotych, a samemu tylko Kredyt Ban-

                                                           
12 P. Różyński, M. Bratkowska, Program na połączenie, „Gazeta Wyborcza” 16.11.1998. 
13 O tym spektakularnym sporze zob. m.in. P. Pytlakowski, Ukryta kamera, „Polityka” 1999, nr 25. 



8 

 

kowi winna była blisko 35 milionów złotych. Choć nadal upatrywano ratunku w RTL 7, już 

wtedy Zygmunt Solorz mówił o możliwości programowego porozumienia, które nosiłoby na-

zwę TV 4. 

 Jego efekty można było oglądać od 1 kwietnia 2000 roku. Logo Naszej Telewizji znik-

nęło z ekranu. Choć początkowo nie zmieniono programu ramowego, to mieliśmy do czynie-

nia z nową telewizją będącą efektem porozumienia spółki Polskie Media i Polsatu. W 2001 

roku TV 4, dzięki przejęciu zasięgu technicznego Polsatu 2, a następnie współpracy z telewi-

zją Odra objęła swym sygnałem około 25 procent powierzchni kraju. Jej udział w widowni 

wynosił w owym czasie 3,7 procent. 

 W kolejnych latach oglądalność TV 4 ustabilizowała się na poziomie około 2 procent. 

W 2006 roku podjęto starania mające na celu uatrakcyjnienie oferty programowej stacji. W 

TV 4 pojawiło się kilka audycji publicystycznych – m.in. Jacka Żakowskiego i Piotra Najsztuba 

Tok2Szok. Działania te odczytywano jako próbę podniesienia poziomu oglądalności stacji w 

momencie, kiedy na rynek wkraczał Rupert Murdoch, kupując udziały Telewizji Puls14. Ta 

ostatnia telewizja też znalazła się w strefie wpływów Zygmunta Solorza. Telewizja ta funk-

cjonowała od marca 2001 roku do 1 kwietnia 2003 roku. Następnie pojawiła się telewizja 

Niepokalanów/Puls produkowana przez Antenę 1 Mariana Terleckiego. Dość szybko udziały 

tej firmy i część udziałów TV Puls kupił Solorz, który w czerwcu 2003 roku udostępnił katolic-

kiej telewizji własny nadajnik i cyfrową platformę Polsatu15. W czerwcu 2006 roku Solorz od-

sprzedał udziały w TV Puls franciszkanom. 

 Solorz ponownie zainteresował się TV 4 w 2012 roku. Wiązało się to z cyfryzacją prze-

kazu telewizyjnego, co w praktyce oznaczało uruchomieniem przez Polskie Media TV 6 – ka-

nału upowszechnianego drogą cyfrowej telewizji naziemnej poprzez MUX2. W początku 

2013 roku ogłoszono przejęcie przez Grupę Cyfrowy Polsat spółki Polskie Media – operatora 

TV 4 i TV 6. Cena transakcji wynosząca 99 mln zł uznana została przez analityków za dość ni-

ską, Polsat zaś poszerzył ofertę programową i utrwalił swą pozycję na rynku telewizyjnym16. 

 Nie wszystkie działania Zygmunta Solorza kończyły się sukcesem – właściciel Polsatu 

miewał także kłopoty. Bodaj największym z nich stał się pakiet 20 procent w rękach Uniwer-

salu. Akcje te polska spółka giełdowa kupiła w 1994 roku, będąc w owym czasie w dobrej sy-

                                                           
14 E. Rutkowska, Odcinanie pępowiny, „Press” 2006, nr 11. 
15 „Rzeczpospolita” 28.08.2003. 
16 L. Zalewska, Cyfrowy Polsat sprzedaje RSTV, kupuje Polskie Media, „Rzeczpospolita” 28.03.2013. 



9 

 

tuacji ekonomicznej. Cztery lata później Uniwersal popadł w poważne kłopoty finansowe i 

wziął pożyczkę pod zastaw papierów wartościowych. Aby zachować płynność finansową, 

rozważał nawet możliwość sprzedaży akcji zachodnioeuropejskiemu koncernowi medialne-

mu. Wiosną 1998 roku Zygmunt Solorz, za około 100 milionów złotych kupił obligacje za-

mienne Uniwersalu. Po tej transakcji, zyskując około 30 procent głosów na Walnym Zebraniu 

Akcjonariuszy, stał się jednym z dominujących właścicieli Uniwersalu. Nie dość, że mógł sku-

tecznie zablokować niekorzystne dlań operacje finansowe, to oficjalnie informował o potrze-

bie zmiany zarządu, czyli odwołaniu z funkcji prezesa Dariusza Przywieczerskiego. W końcu 

maja 1998 roku obie firmy wymieniły się akcjami, a Zygmunt Solorz został niemal w 100 pro-

centach właścicielem Polsatu. Kosztowało go to 120 milionów złotych17. Kwota ta nie powin-

na zbytnio zaskakiwać gdyż, jak już wiemy, w 1996 roku Polsat odnotował 50 milionów zło-

tych zysku, a w 1997 roku, według sprawozdania przedstawionego przez Uniwersal, Polsat 

miał przychód w wysokości 486 milionów złotych, zysk brutto 101 milionów złotych, a netto 

– 56 milionów złotych18. 

 Sukcesy na polskim rynku audiowizualnym skłoniły Zygmunta Solorza do ekspansji w 

państwach nadbałtyckich. W 1999 roku, po roku zmagań, kupił 51 procent akcji litewskiej te-

lewizji Baltijas TV, a w 2001 roku stał się jej jedynym właścicielem. Telewizja od 1993 roku 

była własnością Kestutisa Makatiusa, pod jego kierownictwem zyskała szesnastoprocentową 

oglądalność, ale jej rozwój powstrzymywał brak kapitału. Początkowo pod polsko-litewskim 

kierownictwem BTV odniosła pewne sukcesy, co zaowocowało wzrostem oglądalności do 24 

procent. Wkrótce jednak doszło do konfliktu pomiędzy właścicielami i w 2001 roku oglądal-

ność spadła do 12 procent19. Jak stwierdził Zygmunt Solorz, spór wynikał ze zmian, jakie do 

statutu telewizji wprowadził Kestut Makatius – choć strona polska miała większość udziałów, 

pozbawiono ją wpływu na program20. Poza tym w owym czasie inne prywatne telewizje li-

tewskie (LNK i TV3) rozpoczęły wojnę rabatową, co odbiło się niekorzystnie także na docho-

dach BTV – Zygmunt Solorz poniósł na Litwie straty, które szacował na około 8 milionów do-

larów. 

                                                           
17 Szerzej na ten temat zob.: „Gazeta Wyborcza” 19.03.1998, 7, 12, 26 i 28.05.1998, „Rzeczpospolita”, 
7.05.1998 oraz „Wprost” 1998, nr 19. 
18 R. Kasparow, J. Łęski, Plany i interesy Zygmunta Solorza-Żaka, „Rzeczpospolita” 27.10.1998. 
19 J. Komar, I po zajeździe, „Gazeta Wyborcza” 12.12.2001. 
20 V. Makaraneko, Walczymy z recesją. Rozmowa z szefem Polsatu Zygmuntem Solorzem, „Gazeta Wyborcza” 
24.09.2001. 



10 

 

 Zygmunt Solorz w 1999 roku zainwestował też w telewizje prywatne w Estonii i Ło-

twie. W Estonii kupił 60 procent udziałów TV1, która przyniosła około 2 miliony dolarów stra-

ty. Minimalny zysk – 325 tysięcy dolarów – odnotowała natomiast będąca w 60 procentach 

własnością Solorza Latvijas Neatkariga Televizija (LNT) – najchętniej oglądana przez Łotyszów 

telewizja, która odnotowała 24 procent oglądalności i partycypowała w 45 procentach rynku 

reklam. W 2003 roku zainteresował się nią Rupert Murdoch, który poprzez spółkę News 

Corp. wykupił 40 procent jej udziałów21. 

 Zainteresowanie Zygmunta Solorza rynkami bałtyckimi odbiło się niekorzystnie na 

funkcjonowaniu Polsatu. Przeoczono moment, gdy pojawiło się nowe wyzwanie technolo-

giczne, jakim były platformy cyfrowe. Cyfrowy Polsat pojawił się na rynku stosunkowo późno 

dlatego też początkowo nie wróżono mu sukcesu. Zyskał jednak zainteresowanie widzów 

dzięki zróżnicowanej i taniej ofercie adresowanej do niezbyt majętnych mieszkańców małych 

miast i wsi. Cyfrowy Polsat, oprócz wspomnianych już własnych kanałów o charakterze uni-

wersalnym, zaproponował też nowe programy tematyczne: Polsat Sport, Polsat Sport Extra, 

Polsat Zdrowie i Uroda. 

 Istotniejszym dla Polsatu problemem był rozwój innej prywatnej polskiej telewizji – 

TVN – której oglądalność sukcesywnie rosła. W 2001 roku TVN wprowadziła do programu re-

ality-show Big Brother – kontrowersyjny program, który cieszył się wyjątkowo wysoką oglą-

dalnością sięgającą 26 procent (cała emisja około 23 procent). Podobna produkcja Polsatu – 

Dwa światy – znalazła się na antenie kilka tygodni później i choć przyniosła znaczne zyski z 

emisji reklam, to jej oglądalność była niższa i wahała się w granicach 17-21 procent. 

 Choć Dwa Światy nie odniosły spektakularnego sukcesu telewizje Solorza próbowały 

zdyskontować powodzenie gatunku reality show. Dlatego TV 4 wyemitował Amazonki (około 

3 procent oglądalności), Łysych i blondynki (1 procent) i Gladiatorów (2 procent). Ta ostatnia 

produkcja spotkała się z krytyką Krajowej Rady, która zarzuciła nadawcy pokazywanie obsce-

nicznych scen przed godziną 23.00 i nałożyła na telewizję Zygmunta Solorza karę w wysoko-

ści 200 tysięcy złotych. 

 Lekcja Wielkiego Brata zmusiła Polsat do znacznej reorientacji polityki programowej. 

W początku XXI wieku okazało się bowiem, że jego największym konkurentem nie jest – jak 

to było kilka lat wcześniej – nadawca publiczny, lecz wyrastająca pod bokiem prywatna kon-

kurencja. Zmiany programowe wynikały też z presji reklamodawców poszukujących zamoż-
                                                           
21 V. Makarenko, Wspólny interes Solorza i Murdocha, „Gazeta Wyborcza” 18.03.2003. 



11 

 

nych odbiorców zamieszkujących duże miasta. Początkowo z racji posiadanego zasięgu tech-

nicznego Polsat był „nadoglądany” na terenach wiejskich, a TVN górował w aglomeracjach. 

Program Polsatu chętniej oglądali telewidzowie o relatywnie niższym wykształceniu. Zjawi-

sko to w miarę precyzyjnie przedstawia tabela 1, w której porównano widzów Polsatu i TVN. 

 

Tabela 1 Struktura widzów Polsatu i TVN w 2002 roku 

 

 

Telewizja 

Wykształcenie 

(w procentach) 

Podstawowe Zawodowe Średnie Wyższe 

Polsat 36,23 28,70 25,61 5,90 

TVN 27,64 27,24 32,42 9,23 

Źródło: TNS/OBOP cyt. za „Gazeta Wyborcza” 28.05.2002. 

 

 Emisja filmów i niezbyt wyszukanych programów muzycznych dała początkowo Polsa-

towi szybki przyrost oglądalności, ale ograniczała zyski. Gwoli sprawiedliwości trzeba przy-

znać, że pierwsze przejawy nowej polityki programowej widoczne były w Polsacie już w 2000 

roku, kiedy stopniowo znikały z anteny programy o disco polo, a pojawiły się seriale np. 13 

posterunek (najwyższa oglądalność – 26 procent), Rodzina zastępcza (najwyższa oglądalność 

– 20 procent) oraz Miodowe lata (najwyższa oglądalność – 20 procent). W następnym roku 

emitowano Świat według Kiepskich (w pierwszych miesiącach emisji – 20 procent, a następ-

nie ponad 10 procent oglądalności), ale pierwszym sygnałem faktycznych zmian był show 

Krzysztofa Ibisza Życiowa szansa (20 procent). 

 W przeciwieństwie do TVN w 2002 roku w Polsat postawił na sprawdzone koncepcje 

programowe tzw. formaty – Idola, Bar i serial Samo życie (10 procent). Oryginalnymi propo-

zycjami programowymi były Kuba Wojewódzki, teleturnieje Awantura o kasę i Rosyjska ru-

letka22. 

 Wymyślony w Wielkiej Brytanii Idol miał na celu wyłonienie debiutanta – przyszłej 

gwiazdy muzycznej, której Polsat miał pomóc nagrać płytę oraz lansować go w początkach 

kariery. (Tak rozpoczęła się kariera Moniki Brodki). Niejako przy okazji wylansowano jednego 

                                                           
22 J. Murawski, Hity i kiksy, „Press” 2002, nr 12. 



12 

 

z jurorów programu – Kubę Wojewódzkiego. Szwedzki Bar prezentował grupę młodych ludzi, 

którzy nie tylko prowadzili na oczach telewidzów tytułowe przedsiębiorstwo, ale też żyli w 

zasięgu kamer telewizyjnych w zaaranżowanym mieszkaniu. (Program ten wykreował Dodę – 

Dorotę Rabczewską.) Awantura o kasę zastąpiła w grudniu 2002 roku nadawaną przez pół 

roku Życiową szansę. Oba programy prowadził Krzysztof Ibisz – pierwszy miał oglądalność 

wynoszącą 7 procent, a drugi 9 procent. Talk-show Kuba Wojewódzki był adresowany do 

nowej grupy widzów Polsatu – młodych mieszkańców miast. Choć miał on oglądalność 5 pro-

cent, to w grupie docelowej wyniosła ona 7 procent. Po interwencjach Krajowej Rady cykl 

Zakazane reklamy zawierający treści erotyczne został przesunięty na godzinę 23.00 – odno-

tował 4 procent oglądalności.  

 Polsat wyhamował zatem spadek oglądalności i zmieniał audytorium, co prezentują 

tabele 2 i 3. Jak łatwo zauważyć, z racji powiększenia zasięgu technicznego zmieniło się też 

audytorium TVN. Obie stacje zaczęły zatem zabiegać o zbliżoną grupę odbiorców. 

 

Tabela 2 Struktura widzów Polsatu i TVN w 2005 roku 

 

 

Telewizja 

Wykształcenie 

(w procentach) 

Podstawowe Zawodowe Średnie Wyższe 

Polsat 53,81 13,15 26,26 6,78 

TVN 50,53 8,88 31,37 9,22 

Źródło: AGB Nielsen cyt. za. „Newsweek” 19.03. 2006. 

 

Tabela 3 Struktura widzów Polsatu i TVN w 2010 roku 

 

 

Telewizja 

Wykształcenie 

(w procentach) 

Podstawowe Pozostali Średnie Wyższe 

Polsat 57,1 9,0 26,6 7,3 

TVN 50,1 5,4 33,2 11,3 

Źródło: Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji, Warszawa 2011, s. 87. 



13 

 

 

 W kolejnych latach Polsat utrzymał podobną konstrukcję programu. Wprowadzono 

m.in. seriale Pierwsza miłość, Pensjonat pod różą, Daleko od noszy oraz mniej udane Tango z 

Aniołem. Pojawił się też program Grasz czy nie grasz łączący cechy teleturnieju i show oraz 

różnorodne reality-show np. Chcę być piękna. Wzorem poprzednich lat Polsat emitował gło-

śne filmy23. Mimo to w grudniu 2005 roku po raz pierwszy w historii oglądalność TVN była 

wyższa od Polsatu – stacje odnotowały odpowiednio: 16,95 procent i 16,42 procent widow-

ni24. W 2006 roku ich oglądalność była niemal identyczna.  

 Widzów bardziej odpowiadających wymogom reklamodawców Polsat zaczął szukać 

już w latach 2004–2005. Pozyskanie nowej, wielkomiejskiej publiczności powodowało jednak 

utratę dawnego audytorium. Analizując zawartość programu Polsatu, można dojść do prze-

konania, że praktyki tej zaniechano w 2006 roku. Ofertę zdominowały filmy (około 45 pro-

cent czasu emisji), a programy rozrywkowe, po krótkotrwałym ograniczeniu czasu emisji w 

drugiej połowie pierwszej dekady XXI w., ponownie zaczęły zajmować około 15 procent pro-

gramu25. W gruncie rzeczy oferta programowa obu prywatnych nadawców zaczęła się upo-

dabniać, dlatego też rywalizowano w innych obszarach programowych. Jednym z takich pól 

bitewnych były programy informacyjne26. Szansą dla poprawy i ulepszenia tej części progra-

mu było rozstanie z TVN Tomasza Lisa, który właśnie w Polsacie uruchomił nowy program in-

formacyjny i zapoczątkował inne formy publicystyczne (telewizyjna debata Co z tą Polską?). 

Tomasz Lis współpracował z Polsatem w latach 2004 – 2007. 

 W lutym 2007 roku oferta programowa medialnego koncernu Zygmunta Solorza po-

większyła się o TV Biznes, funkcjonujący od 2008 roku jako Polsat News. W tym samym cza-

sie Solorz przejął 50 udziałów założonej w 2006 roku satelitarnej Superstacji. W 2009 roku 

został jedynym udziałowcem tego kanału informacyjno – rozrywkowego. Za inną formę 

wzmocnienia nadawcy uznać wypada pozyskanie Niny Terentiew, która od kwietnia 2007 ro-

ku zaczęła pełnić obowiązki dyrektora programowego Polsatu. 

 

 

                                                           
23 M. Słoka-Chlabicz, Zmiana pozycji, „Press” 2002, nr 8 oraz J. Murawski, Hity i kiksy, „Press” 2002, nr 12. 
24 Dane AGB Nielsen, cyt. za „Gazeta Wyborcza” 3-4.12.2005. 
25 Por. Informacja o podstawowych problemach…, Warszawa 1998-2013, passim. 
26 R. Gluza, Z łapanki. Rozmowa z Dorotą Gawryluk, dziennikarką „Polsatu” prowadzącą „Polityczne graffiti”,  
„Press” 1999, nr 9. 



14 

 

Tabela 4 Struktura programu Polsatu w latach 2001–2010 

 

 

Rok 

Struktura gatunkowa 

(w procentach) 

Fil

m 

Publicysty-

ka 

Informa-

cja 

Poradnic-

two 

i edukacja 

Spor

t 

Rozryw-

ka 

Muzyka 

rozrywko-

wa 

Reklama, 

autopromo-

cja 

200

1 

49,

0 
1,0 6,0 2,0 3,0 9,0 17,0 13,0 

200

5 

44,

3 
3,3 4,7 1,3 3,9 7,9 10,7 15,7 

201

0 

45,

0 
5,0 6,0 5,0 5,0 16,0 0,0 16,0 

Źródło: Informacje o podstawowych problemach radiofonii i telewizji z lat 2002, 2006 i 2011. 

 

 W ostatnich latach formuła programowa podstawowej uniwersalnej anteny Zygmun-

ta Solorza była stabilna. Polsat ma przede wszystkim charakter filmowy (ok. 45% czasu emi-

sji), rozrywkowy (ok. 15 %) i sportowy (ok. 5%). Programy informacyjne i publicystyczne, po-

radnicze i edukacyjne, choć statystycznie ważne, uzupełniają jedynie ofertę nadawcy. 

 Audycjami, które przykuły uwagę widzów Polsatu w początkach drugiej dekady XXI 

wieku okazały się np. realizowany na amerykańskiej licencji reality show Dom nie do pozna-

nia i Zamieńmy się żonami, duńska Akademia seksu i polska wersja holenderskiego reality 

show Chcę być piękna. Pojawiła się audycja Prowokacja, realizowana w konwencji tzw. ukry-

tej kamery. Propozycją rozrywkową był teleturniej Quizmania. Audycja kabaretowa O Rety! 

Kabarety! prezentowała skecze, spotkania i wywiady z gwiazdami polskiej sceny filmowej, 

muzycznej oraz sportowej. Emitowano ponadto takie audycje, jak: Show Time, Oko na mia-

sto, prezentującą najciekawsze wydarzenia z życia kulturalno-towarzyskiego oraz telenowelę 

dokumentalną o więźniarkach pt. Gorzka miłość. Kolejną propozycją programową był Super 

Express Live, przygotowywany przy współpracy dziennika „Super Express”, w którym oma-

wiano tematy z pierwszych stron gazet. Oferta filmowa została poszerzona m.in. o nowe pol-

skie seriale: Kochaj mnie, kochaj i Ale się kręci, nowe odcinki Świata według Kiepskich, a tak-



15 

 

że seriale zagraniczne – w tym m.in. amerykańskie Gotowe na wszystko27. Polsat nadal też 

emitował różnorodne, przede wszystkim amerykańskie, sensacyjne filmy fabularne. Dobór 

tego repertuaru podyktowany był przede wszystkim kryterium oglądalności. Filmy te charak-

teryzowały się wartką akcją, unikały wysublimowanych dylematów etycznych i moralnych, 

nie odwoływały się do złożonych archetypów kulturowych. Można stwierdzić, że ich podsta-

wowym zadaniem było dostarczanie widzom rozrywki i uprzyjemnianie wolnego czasu. 

 W początkach drugiej dekady XXI wieku Polsat, podążając za zmieniającą się telewi-

zyjną modą, wprowadził na antenę audycje określane mianem fabularyzowanego dokumen-

tu (scripted documentaries). Audycje te znakomicie pasowały do programowej i finansowej 

koncepcji tej telewizji. Ich kanwą było codzienne życie Polaków odgrywane przed telewizyj-

nymi kamerami przez amatorów, a nie zawodowych aktorów. Koszt produkcji jednego odcin-

ka takiej audycji nie przekraczał 100 tys. zł, a zatem był blisko dwukrotnie mniejszy niż tele-

noweli, nie mówiąc już o serialach. W 2012 roku w Polsacie emitowano 4 takie produkcje. 

Najstarszą z nich był „docu – crime” Malanowski i Partnerzy oglądany przeciętnie przez 2 mln 

osób. Nieco wyższą oglądalność przekraczającą 2 mln osób miał program dotyczący ludzi 

ciężko dotkniętych przez los zatytułowany Dlaczego ja? Nadto emitowano Trudne sprawy 

(oglądalność ok. 1,3 mln osób) oraz tracące na powodzeniu Pamiętniki z wakacji28. Ten 

ostatni program w 2012 roku oglądało 1,9 mln osób, a w początkach 2013 roku – 1,3 mln29. 

 Innym przejawem otwartości na telewizyjną modę było wprowadzenie jesienią 2013 

roku programu kulinarnego Top Chef. W tym samym czasie trafił na antenę Polsatu inny pro-

gram zatytułowany Zabójcy tłuszczu. Fat killers przedstawiający perypetie sześciu osób wal-

czących z nadwagą. Wprowadzono ponadto amerykański format Nasz nowy dom. Program 

ten prowadziła Katarzyna Dowbor, a przedstawiano w nim rewitalizację domów ubogich ro-

dzin. 

 Choć w ostatnich kilku latach uniwersalna antena Polsatu odnotowała spadek oglą-

dalności, to jednak ubytki widzów rekompensowały kanały tematyczne całej grupy, których 

łączna oglądalność zaczęła zbliżać się do 8 procent. Dane na ten temat prezentuje tabela 5. 

 

 

                                                           
27 Informacja o podstawowych problemach…, Warszawa 2007, s. 105. 
28 M. Lemańska, Sezon na fabularyzowane dokumenty w telewizji, „Rzeczpospolita”, 16.03.2013. 
29 MK, Pamiętniki z wakacji straciły aż 800 tys. widzów i przegrywają z konkurencją, wirtualnemedia 
(20.03.2013). 



16 

 

Tabela 5. Oglądalność wybranych polskich kanałów telewizyjnych w latach 1997–2013  

 

Rok 

Stacja telewizyjna 

(wartość w procentach) 

TVP1 TVP2 Polsat TVN Nasza/TV4 
kanały tema-

tyczne Polsatu 

RTL7/TVN7 

 

kanały tema-

tyczne TVN 

1997 32,3 18,9 25,7 1,3 . 
 3,0 

 
 

2000 25,7 19,1 25,3 11,4 2,3  2,9  

2005 24,6 21,7 16,7 15,0 2,2  1,6  

2010 19,4 14,5 13,8 15,2 2,1  1,6  

2013 12,3 11,0 12,3 13,3 2,9 7,7 3,6 8,1 

Źródło: Informacja o podstawowych problemach…, Warszawa 1998-2013. 

 

 Obserwując ostatnie poczynania grupy Polsatu można dojść do przekonania, że choć 

nadal jest on zaangażowany w produkcję telewizyjną, podstawowy kierunek działania spółki 

związany jest z dystrybucję treści. Własna platforma cyfrowa umożliwia uruchamianie kolej-

nych kanałów tematycznych. W połowie 2013 roku grupa Polsatu posiadała blisko 20 pro-

gramów telewizyjnych. Były to: Polsat 2 nadający program o charakterze uniwersalnym, Pol-

sat Play - kanał rozrywkowy skierowany głównie do mężczyzn, Polsat Café o charakterze roz-

rywkowo-poradnikowym adresowany do kobiet, informacyjno-publicystyczny Polsat News; 

Polsat Sport, Polsat Sport Extra i Polsat Futbol nadające programy o charakterze sportowym, 

Polsat Film o tematyce filmowej, Polsat Jim Jam adresowany do dzieci w wieku od 6 lat, TV 

Biznes o charakterze ekonomiczno-informacyjnym, informacyjno-sportowy Polsat Sport 

News, Polsat Crime & Investigation – program dokumentalno-kryminalny. Nadto Grupa Pol-

sat nadawała 4 swoje programy w jakości HD. 

 Od listopada 2012 roku w ofercie Cyfrowego Polsatu pojawiły się trzy kanały Viasat: 

History, Explorer i Nature, które od 1 marca 2013 r. nadawały jako Polsat Viasat. Choć łącznie 

oglądało je niespełna 20 tys. osób stanowiły ciekawe uzupełnienie oferty Cyfrowego Polsatu. 

Warto nadto pamiętać, że Zygmunta Solorza był właścicielem programu TV 4 i uruchomił 



17 

 

przeznaczony dla naziemnej telewizji cyfrowej kanał młodzieżowy TV 630. Z dużym stopniem 

prawdopodobieństwa stwierdzić można, że dzięki cyfryzacji przekazu telewizyjnego w Polsce 

kanały te znacznie poszerzą swe audytorium. W sumie więc strategia dywersyfikacji przekazu 

stosowana przez Cyfrowy Polsat okazywała się skuteczna. 

 Niemal we wszystkich wywiadach prasowych Zygmunt Solorz podkreślał, że telewizję 

traktuje jak każde inne przedsięwzięcie biznesowe31. Choć w początkach lat 90. Polsat był je-

go największym przedsiębiorstwem, Zygmunt Solorz stopniowo poszerzał swą działalność, in-

teresując się zwłaszcza usługami finansowymi. Na przełomie wieków należały do niego m. in. 

Telewizja Polsat, Polsat Cyfrowy SA, Polsat Media (reklama), telewizje bałtyckie, Telewizja 

Kablowa Dami, RSTV w Radomiu, Teleaudio oraz spółki internetowe eMarket i TPIP. Posiadał 

także udziały w Inwest Banku SA, funduszu emerytalnym Polsat i firmie ubezpieczeniowej 

Polisa Życie. 

 W lutym 2002 roku poinformowano, że Zygmunt Solorz wysłał memoranda do kilku 

koncernów w sprawie sprzedaży udziałów w Polsacie. Stanowić to miało sygnał, że Solorz 

chce się wycofać z działalności telewizyjnej. Wartość Polsatu oszacowano wtedy na 750 mi-

lionów euro32. Jedynym polskim podmiotem, do którego trafił ten dokument, była Agora. Jak 

wiadomo, w związku z aferą Rywina spółka nie kupiła udziałów, a Solorz wciąż szukał inwe-

stora – okazał się nim Axel Springer. Choć brano też pod uwagę RTL (Bertelsmana), właściciel 

Polsatu opowiedział się za koncernem, który nie miał doświadczenia w działalności telewi-

zyjnej. Wybrano takiego inwestora, który „będzie patrzył, czy dobrze wydajemy pieniądze”33. 

Za Springerem przemawiał także fakt, że „zgodził się na pakiet mniejszościowy bez przejęcia 

kontroli nad firmą”34. 

 Do wstępnego porozumienia doszło w pierwszych dniach grudnia 2006 roku. Springer 

zamierzał kupić 25,1 procent akcji Polsatu za 250 milionów euro, co uznano za cenę niezbyt 

wygórowaną. W siedmioosobowej Radzie Nadzorczej miało zasiąść dwóch reprezentantów 

niemieckiego koncernu, rozważano też wprowadzenie jednej osoby reprezentującej koncern 

do Zarządu Polsatu.  

                                                           
30 TV 6 rozpoczął emisję 30.05.2011 r. Upowszechnia seriale, audycje rozrywkowe, audycje typu talent show 
(oryginalne wersje Idola, Must Be The Music) i filmy animowane (Włatcy Móch, Oggy i ferajna). 
31 R. Gluza, Rozprowadzacz. Rozmowa z Zygmuntem Solorzem-Żakiem prezesem Rady Nadzorczej Polsatu, 
„Press”, 1999, nr 8, s. 44-46 oraz D. Rostkowski, Nasza nie wasza, tamże. 
32 „Puls Biznesu”, 18.02.2002. 
33 V. Makarenko, Wywiad z Zygmuntem Solorzem, „Gazeta Wyborcza”, 5.12.2006. 
34 Tamże. 



18 

 

 Do wspomnianej transakcji jednak nie doszło. Zygmunt Solorz uznał, że najlepszym 

sposobem pozyskania nowych środków będzie wprowadzenie Cyfrowego Polsatu na giełdę, 

co stało się 5 maja 2008 r. Wartość giełdowa Cyfrowego Polsatu szybko rosła. W 2010 r. fir-

ma wykupiła za 3,75 mld złotych Telewizję Polsat. Decyzję tę uzasadniano potrzebą dywersy-

fikacji dochodów spółki. Po tej transakcji Cyfrowy Polsat 55% zysków czerpał z abonamentu 

(1,3 mld zł), a 38% (0,9 mld zł) z reklamy i sponsoringu. W 2012 r. przychody Cyfrowego Pol-

satu wyniosły blisko 2,8 mld zł, z czego abonament stanowił 1,7 mld zł czyli ponad 60%. 

Można zatem stwierdzić, że grupa Polsatu stopniowo przekształcała się z wytwórcy w do-

starczyciela treści telewizyjnych dystrybuowanych zarówno metodą cyfrowej dyfuzji naziem-

nej, jak i poprzez platformę cyfrową.  

 Warto nadto zauważyć, że już od schyłku lat. 90. XX w. Zygmunt Solorz zaczął intere-

sować się nowymi technologiami. Cyfrowy Polsat nie tylko zaoferował pakiety telewizyjne o 

połowę tańsze niż konkurencja, ale też dodawał do nich internet i telefonię. Niemal w tym 

samym czasie gdy budowano platformę cyfrową zaczęto uruchamiać sieć informatyczną 

czwartej generacji, tzw. LTE, która – przynajmniej teoretycznie - pozwala ściągać pliki z szyb-

kością 100 Mb/s. W 2011 roku Solorz przejął sieć telefonii komórkowej Polkomtel obsługują-

cej 14 mln abonentów. Wartość tej transakcji oszacowano na 18,1 mld zł35.  

 Jesienią 2013 roku Cyfrowy Polsat wchłonął Polkomtela. Tym razem wartość firmy 

oceniono na 16,3 mld zł, z czego 10,2 mld zł stanowiły jej wierzytelności. Prezes Cyfrowego 

Polsatu Dominik Libicki poinformował, że nowa firma uzyskiwać będzie 75% dochodów z te-

lekomunikacji, a pozostałą część z mediów. Choć działania te zostały chłodno przyjęte przez 

akcjonariuszy, bowiem notowania Cyfrowego Polsatu nieco spadły, prezes  zbytnio się tym 

nie przejmował. Podkreślał, że nowe przedsięwzięcie będzie dochodowe. Jest jedynie kwe-

stią czasu szersze upowszechnienie szerokopasmowego internetu i technologii mobilnych, z 

których to czerpane będą znaczne zyski36. Działania te nie tylko imponowały ekonomicznym 

rozmachem i oryginalnością, ale nade wszystko konsekwencją w budowaniu przedsiębior-

stwa multimedialnego składającego się z własnych telewizji i zróżnicowanych platform dys-

trybucji ich zawartości.  

 

                                                           
35 Szerzej na ten temat: P. Stasiak, Dominik Libicki. Władca multimediów, „Polityka” 2011, nr 1/2 oraz P. Po-
znański, Solorz – Żak ma Plusa, „Gazeta Wyborcza”, 2-3.07.2011. 
36 V. Makarenko, Wierzę w mobilny internet. Rozmowa z Dominikiem Libickim, „Gazeta Wyborcza” 20.11.2013, 
s. 29. 



19 

 

 

Streszczenie 

 

 Przedmiotem artykułu jest analiza działalności telewizyjnej grupy Polsat będącej wła-

snością Zygmunta Solorza. Autor przedstawił dzieje poszczególnych stacji wchodzących w 

skład grupy oraz zwrócił uwagę na wybrane elementy emitowanego programu. Poszukiwał 

źródeł sukcesu Polsatu zyskującego zainteresowanie licznej i w miarę stałej publiczności. 

 Ostatecznie doszedł do wniosku, że choć Polsat nadal jest zaangażowany w produkcję 

telewizyjną, podstawowy kierunek działania spółki związany jest z dystrybucją treści. Własna 

platforma cyfrowa oraz cyfryzacja naziemnego przekazu telewizyjnego umożliwiła grupie 

Polsatu uruchamianie kolejnych kanałów tematycznych, które w miarę skutecznie niwelowa-

ły spadek zainteresowania podstawowym kanałem uniwersalnym. 

 

Słowa kluczowe: 

telewizja, platforma cyfrowa, Polsat 

 

 

Polsat – from creator to distributor of television content 

Abstract 

 

 The subject of the article is an analysis of activity of Polsat television group owned by 

Zygmunt Solorz. The author presented the history of individual stations being a part of the 

group and drew attention to selected elements of broadcasted programme. He searched for 

Polsat’s sources of success in gaining interest of a large and relatively steady audience. 

 Eventually he came to a conclusion that despite Polsat still being involved in televi-

sion production, the primary course of company’s action is related to content distribution. 

Own digital platform and digitalisation of terrestrial TV broadcasting allowed Polsat group to 

launch new thematic channels which rather effectively mitigated the decrease in interest in 

the main universal channel. 

 

Keywords: 

Television, digital platform, Polsat 


