
Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

6 

„A–Z” na tle innych dzienników lat 

przemian (1989–1993) – cz. II 

RYSZARD TOMASZ PAULUKIEWICZ 

Uniwersytet Śląski 

Streszczenie 

Artykuł jest drugą częścią opracowania poświęconego „Dziennikowi Obywatelskiemu A–Z". 

Gazeta ukazywała się od 4 IV 1990 do 30 VII 1993 r., wydawana była pięć razy w tygodniu 

w Rzeszowie, a kolportowana na terenie obecnego woj. podkarpackiego.  

Pierwsza część artykułu, która ukazała się w nr 4/2021 (40) Naukowego Przeglądu 

Dziennikarskiego, poświęcona była genezie dziennika, sprawom organizacyjnymi 

i wydawniczymi, sytuacji ekonomicznej i przyczynom jego upadku. Natomiast druga skupia się 

na sprawach redakcyjnych, dziennikarzach, stronie merytorycznej gazety oraz analizie jej 

zawartości i szaty graficznej.  

„A–Z” początkowo zaangażował się w promocję kandydatów „Solidarności” podczas pierwszych 

w pełni wolnych wyborów samorządowych (27 V 1990 r.) oraz poparł kandydaturę Lecha Wałęsy 

na urząd Prezydenta RP (głosowanie odbyło się w dniach 25 XI i 9 XII 1990 r.). Jednak, z czasem, 

odszedł od wspierania jakiejkolwiek partii. Mimo to, wciąż na jego łamach najwięcej miejsca 

poświęcano problematyce politycznej. Gazeta miała też charakter lokalny, bo większość tematów 

przez nią poruszanych była związana z Rzeszowem i regionem, w którym się ukazywała. 

Dużym problemem gazety były kadry. W Rzeszowie brakowało dziennikarzy, z tego powodu 

zdecydowana większość, pracujących w „A–Z”, uczyła się swojego fachu w gazecie.  

W konkluzji opracowania napisano, że „A–Z” przeszedł do historii jako pierwsza w swoim 

regionie, niezależna, prywatna gazeta codzienna, wydawana bez dotacji i działająca w warunkach 

konkurencji rynkowej. Był też jedną z pierwszych tego typu gazet w Polsce, powstałych w okresie 

transformacji ustrojowej (1989–1990). 

Słowa-klucze: Transformacja mediów, „A–Z”, przemiany ustrojowe, dziennik, media regionalne, 

Solidarności, wydawnictwo, rynek mediów, Podkarpacie, Rzeszowszczyzna, prasa niezależna, 

prasa. 

Abstract 

A–Z Daily in the context of other newspapers in the transformation period (1989–1993) –  

Part II 

The article presents the second part of a study focusing on Dziennik Obywatelski A–Z, which 

appeared between 4 April 1990 and 30 July 1993. The newspaper was published five days a week 

in Rzeszów, and was distributed in the area of present-day Podkarpackie Region.  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

7 

The first part of the study discussed the genesis of the paper, its organisation and production, its 

economic standing and the causes of its downfall. The second article focuses on editorial issues, 

journalists, the profile of the paper and statistical analysis of its contents and the visual aspects.  

A–Z initially was involved in endorsing Solidarity candidates in the first fully independent local 

elections (27 May 1990) and supported Lech Wałęsa as a candidate in Presidential elections (25 

Nov. and 9 Dec. 1990).  

Later, however, the newspaper stopped supporting any specific party. Despite that, political issues 

were extensively reported in A–Z. The local nature of the paper was reflected by the fact that 

majority of the topics covered by it were related to Rzeszów and the region in which the paper was 

published. 

The newspaper also had problems related to personnel. In Rzeszów there were few journalists, due 

to which most of those employed in A–Z learned their profession as they were working for the 

paper.  

As a conclusion it was shown that A–Z went down in history as the first independent daily in the 

region and one of the first papers of this type in Poland during the period of the systemic 

transformation (1989–1990). Furthermore, it was the first post WWII daily paper published in 

Rzeszów by a private entity, supported by no subsidies, and operating in a competitive market. 

Keywords: Mass media transformation, A–Z, system changes, newspaper, regional mass media, 

Solidarity, publication, mass media market, Podkarpackie Region, Rzeszów region, independent 

press, press. 

  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

8 

I. WSTĘP 

Pierwsza część artykułu ukazała się w poprzednim wydaniu „Naukowego 

Przeglądu Dziennikarskiego”. Przedstawiono w niej rodowód „Dziennika 

Obywatelskiego A–Z”, który powstał w wyniku epokowych zmian ustrojowych 

w Polsce, gdy to po obradach Okrągłego Stołu rozpoczęła się mozolna budowa ustroju 

demokratycznego. Dziennik założono nie tylko dzięki przemianom w Polsce, ale także 

miał być ich orędownikiem, reprezentującym szerokie idee Komitetów 

Obywatelskich, stąd zresztą wywodziła się jego nazwa. Część jego kadry i założycieli 

rekrutowała się spośród osób działających w opozycji 

w latach 1980–1989. 

Pionierska rola „A–Z" polegała także na tym, że był pierwszym w historii 

Rzeszowa prywatnym dziennikiem i przełamał monopol „Nowin” – organu PZPR.  

W pierwszej części opracowania omówiono zmiany na rynku gazet 

codziennych w Polsce, zapoczątkowane w roku 1989. Druga, niniejsza, części skupia 

się na merytorycznej stronie dziennika i jego zespole redakcyjnym. 

II. REGIONALNY I POLITYCZNY 

Przez cały okres istnienia „A–Z" miał charakter regionalny. Większość 

artykułów opublikowanych na jego łamach (27 %) związana była z województwami, 

w których był kolportowany; z Rzeszowa było ich mniej (15 %). Natomiast sprawom 

krajowymi poświęcono prawie tyle samo materiałów (24 %) co zagranicznym (22 %)1. 

Jeżeli chodzi o zakres merytoryczny, to w szerokiej gamie tematów, którymi 

zajmował się „A–Z", najwięcej miejsca poświęcono polityce. Stanowiła 21,1 % całej jego 

                                                      
1 Pozostałe 12 % miejsca zajmowały różnego rodzaju porady, rozrywka, moda, materiały związane 

z gazetą, ciekawostki.  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

9 

problematyki. Jako że był to główny temat dziennika, a do tego niepozostający bez 

wpływu na jego losy, sposób jego prezentacji na łamach zostanie tutaj omówiony2.  

Jeśli chodzi o podejście do wydarzeń politycznych w Polsce, w historii gazety 

można wyodrębnić dwa okresy, dla których cezurę stanowi zmiana na stanowisku 

redaktora naczelnego3. 

Pierwszy rok istnienia „A–Z" upłynął na mniejszym lub większym 

zaangażowaniu politycznym gazety. Już w pierwszym numerze redaktor naczelny 

zadeklarował: „Cały nasz zespół […] odczuwa satysfakcję z tego, że będzie aktywnie 

uczestniczył w kampanii towarzyszącej kandydatom Komitetów Obywatelskich 

«Solidarności»”4. Chodziło o kampanię przed pierwszymi wolnymi wyborami 

do samorządów lokalnych (27 V 1990 r.). Na swoich łamach dziennik prezentował nie 

tylko programy wyborcze, sylwetki kandydatów, ale także instrukcje Jak głosować na 

Solidarność5.  

Dużo miejsca poświęcano, na łamach gazety, związkowi zawodowemu NSZZ 

„Solidarność", m.in. cyklem artykułów zapowiadających oraz relacjonujących 

II Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarności" (19–22 IV 1990 r.). Praktycznie we 

wszystkich numerach „A–Z", w sierpniu 1990 r., publikowano artykuły poświęcone 

10. rocznicy powstania „Solidarności", wśród których był obszerny wywiad z Lechem 

Wałęsą6. 

W wielu tekstach „A–Z" dokonywał rozliczeń z przeszłością. Na przykład 

redaktor naczelny przeprowadził wywiad z byłym funkcjonariuszem Służby 

                                                      
2 Statystyczna analiza pozostałej tematyki dziennika, a także jego szata graficzna, środki wyrazu 

i rodzaje gatunków dziennikarskich w nim prezentowanych zostały przedstawione w dalszej części 

artykułu.   
3 Redaktorami naczelnymi byli kolejno: Jarosław A. Szczepański i Andrzej Potocki. Pierwszy z nich 

pełnił funkcję od początku istnienia „A–Z" do 25 IV 1991 r. A. Potocki przejął obowiązki po 

J.A. Szczepańskim i sprawował je do ostatniego numeru (30 VII 1993 r.) 
4 J.A. Szczepański, Drodzy Czytelnicy!, „A–Z" 1990, nr 1 z 4 IV, s.1.  
5 (B.a.), Jak głosować na „Solidarność", „A–Z" 1990, nr 34 z 24 V, s. 3. 
6 J.A. Szczepański, Jestem gotów przeskoczyć jeszcze parę płotów, wywiad z Lechem Wałęsą, „A–Z" 1990, 

nr 103 z 31 VIII, s. 1, 3. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

10 

Bezpieczeństwa (a w owym czasie pracownikiem milicji), który kilkakrotnie 

przesłuchiwał go w stanie wojennym 7. Sporo miejsca poświęcano instytucji cenzury, 

która w dalszym ciągu istniała w momencie powstania „A–Z”. Swoisty skandal 

wywołało opublikowanie na pierwszej stronie gazety zdjęcia i nazwiska 

rzeszowskiego cenzora z podpisem „dokąd pójdzie po likwidacji firmy?"8  

Przez kilkanaście tygodni (V – VII 1990 r.) w stałej rubryce pt. Co zagrażało 

władzy ludowej drukowano fragmenty utworów literackich, w okresie PRL, 

niedopuszczonych do rozpowszechniania przez cenzurę9. Gazeta była też wyczulona 

na próby odzyskiwania wpływów przez „nomenklaturę komunistyczną"10. 

Prowadzono stałą rubrykę pt. Spisane będą czyny i rozmowy. Był to wybór tekstów 

z gazet lokalnych (przede wszystkim „Nowin"), z okresu PRL, na temat ważnych 

wydarzeń społecznych, poświęconych głównie „Solidarności"11. 

W połowie 1990 r. zaczął rysować się wyraźny podział w łonie Obywatelskiego 

Klubu Parlamentarnego. Powstał ROAD, a później Unia Demokratyczna oraz 

Porozumienie Centrum domagające się „przyspieszenia", wyborów prezydenckich, 

w których kandydatem tego ugrupowania miał być Lech Wałęsa. Właśnie tę linię 

polityczną poparł „A–Z"12. 

W każdy piątek (od 13 VII 1990 r.) publikowany był felieton warszawskiego 

dziennikarza Andrzeja Urbańskiego pt. Mój komentarz13. Na terenie redakcji 

                                                      
7 J.A. Szczepański, Oddam partii ostatnią posługę, wywiad z Jackiem Baszkiewiczem, „A–Z" 1990, nr 3 z 8 I, 

s. 5,6. 
8 (J.K.), Cenzura do lamusa, „A–Z" 1990, nr 8 z 13 IV, s. 1, 2. 
9 J. Barylanka, Ballada o sukience. Co zagrażało władzy ludowej, „A–Z" 1990, nr 33 z 23 V, s. 5. 
10 (bos), Budynek po KW PZPR w Tarnobrzegu w rękach nomenklatury, „A–Z" 1990, nr 2 z 5 IV, s. 2. 
11 (B.a.), Spisane będą czyny i rozmowy, „A–Z" 1990, nr 64 z 6 VII, s. 4. 
12 Przykładem może być wydanie gazet z 28 VI 1990 r. (nr 58), gdzie obok winiety – jako najważniejszy 

tekst dnia – umieszczono informację zatytułowaną Huta za Wałęsą. Dotyczyła ona uchwały Komisji 

Zakładowej NSZZ „S" Huty Stalowa Wola wyrażającej „stanowczy protest" wobec autorów 

„bezprecedensowych ataków propagandowych wymierzonych w przewodniczącego NSZZ 

«Solidarność»”. W tym samym numerze na stronie czwartej opublikowano zajmujący 3/4 kolumny 

artykuł, w którym  autor podał powody, dla których jego zdaniem, Lech Wałęsa powinien zostać 

prezydentem RP. Poniżej, zajmując resztę strony, znalazła się Relacja z konferencji Porozumienia Centrum. 
13 Autor był również działaczem PC. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

11 

„A–Z" odbył się (17 VI 1990 r.) mityng polityczny z udziałem lidera Porozumienia 

Centrum – Jarosława Kaczyńskiego, a wydarzeniu temu poświęcono na łamach 

dziennika wiele miejsca14. Kilka tygodni później gazeta opublikowała obszerny 

wywiad z Lechem Kaczyńskim15.  

W październiku i listopadzie 1990 r. trwała w Polsce prezydencka kampania 

wyborcza. Chociaż w „A–Z" prezentowano wszystkich kandydatów, drukowano 

każde zlecone ogłoszenie sztabów wyborczych – również Stanisława Tymińskiego – 

to jednak przeważająca cześć materiałów redakcyjnych poświęcona była Lechowi 

Wałęsie16. Z samych tytułów można było się dowiedzieć, kogo popiera gazeta: Fotel 

coraz bliżej. Wałęsa zarejestrowany17, Większość za Wałęsą18, Wałęsa czy Mazowiecki... 

dlaczego Wałęsa19.  

Ukoronowaniem tych działań była wizyta Lecha Wałęsy w redakcji (2 XI 

1990 r.), która odbyła się przy okazji jego mitingu wyborczego w Rzeszowie20. Miała 

ona kilkuminutowy przebieg, a w jej trakcie wręczono Wałęsie „legitymację prasową 

honorowego korespondenta «A–Z» z Belwederu".  

Po tej wizycie postanowiono zaprosić do siedziby redakcji także pozostałych 

kandydatów. Skorzystali z tego: Leszek Moczulski (KPN),21 Włodzimierz 

Cimoszewicz (SDRP)22 i Janusz Korwin-Mikke (UPR).23  

Do drugiej tury wyborów prezydenckich przeszli Lech Wałęsa i Stanisław 

Tymiński. Dnia 1 XI 1990 r. odbyła się w Warszawie, transmitowana na żywo przez 

                                                      
14 J. Kwiatkowski, Na ten pluralizm trzeba chuchać i dmuchać, „A–Z" 1990, nr 50 z 18 VI, s. 1,3. 
15 D. Garbacz, Opozycja potrzebna jak powietrze, rozmowa z Lechem Kaczyńskim, „A–Z" 1990, nr 88  

z 9 VIII, s. 1,4. 
16 (B.a.), Stanisław Tymiński, „A–Z" 1990, nr 138 z 19 X, s. 1. 
17 (PAP), Fotel coraz bliżej? Wałęsa zarejestrowany, „A–Z" 1990, nr 142 z 25 X, s. 1.  
18 (młyn), Większość za Wałęsą, „A–Z" 1990, nr 138 z 19 X, s. 2. 
19 (J.K.), Wałęsa czy Mazowiecki...; (bos), Dlaczego Wałęsa, „A–Z" 1990, nr 145 z 30 X, s. 2 
20 (loj, J.K.), Piątek Wałęsy, „A–Z" 1990, nr 148 z 5 XI, s. 1,2. 
21 (JB), Leszek Moczulski gościem A–Z, „A–Z" 1990, nr 149 z 6 XI, s. 7. 
22 (B.a.), Godzina z Cimoszewiczem, „A–Z" 1990, nr 156 z 15 XI, s. 1, 2. 
23 (pok), Wyborczy program Korwina-Mikke, „A–Z" 1990, nr 156 z 15 XI, s. 2. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

12 

TVP, konferencja prasowa z ich udziałem. Uczestniczyli w niej także dwaj 

dziennikarze „A–Z"24. Zadali oni Tymińskiemu kilka pytań: dociekali kto zaprosił go 

do Polski i zarzucili mu, że jego sztab wyborczy tworzą byli funkcjonariusze MO i SB25.   

Sposób postrzegania „A–Z”, w owym czasie, ilustruje opublikowany (6 XII 

1990 r.) na łamach gazety list od czytelnika, który odnosząc się do informacji na temat 

wizyty Adama Michnika w Przemyślu napisał: „Czyżbyście zmienili front i zaczęli 

sympatyzować z ROAD! To naturalnie tylko żart, mam nadzieję, że nieobraźliwy"26.  

   Należy podkreślić, że artykuły, gdzie „A–Z” opowiadał się za określoną opcją 

polityczną stanowiły, mimo wszystko, mniejszość wśród tekstów poświęconych 

polityce, ukazujących się na jego łamach. Jednak to one określiły wizerunek gazety.  

Po niecałych 13 miesiącach obecności na rynku nastąpiła zmiana na stanowisku 

redaktora naczelnego „A–Z”27. Odtąd gazeta starała się zachowywać większą 

neutralność polityczną. Chociaż wiadomości z tej dziedziny pozostawały 

największym blokiem tematycznym, to jednak unikano wszelkich komentarzy 

i jednoznacznych materiałów publicystycznych (poza autorskimi felietonami), 

ograniczając się do informacji i relacji z różnego rodzaju wydarzeń o takim 

charakterze.  

W sierpniu 1991 r. rozpoczęła się w Polsce kampania wyborcza do Sejmu 

(wybory miały odbyć się 27 X). Dziennik obszernie informował o jej przebiegu, 

przedstawiając relacje ze spotkań z przedstawicielami praktycznie wszystkich 

ważniejszych ugrupowań m.in.: Partii Przyjaciół Piwa28, Partii X29 i SLD30.  

                                                      
24 Byli to Jan Galuba i J.A. Szczepański. 
25 (gal), Kandydat nie rozumie pytań, „A–Z" 1990, nr 168 z 3 XII, s. 2. 
26 Z. Piskorz, Listy od czytelników, „A–Z" 1990, nr 171 z 6 XII, s. 5. 
27 25 IV 1991 r. Jarosława  Szczepańskiego zastąpił Andrzej Potocki. 
28 (tom), O polityce przy piwie, „A–Z" 1991, nr 156 z 13 VIII, s. 1, 2. 
29 J. Kwiatkowski, Stan niezadowolenia, „A–Z" 1991, nr 155 z 12 VIII, s. 1, 2. 
30 (jak), Tak dalej być nie może, „A–Z" 1991, nr 184 z 23 IX, s. 5. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

13 

Dziennikarze „A–Z" przeprowadzili kilkanaście wywiadów z lokalnymi 

liderami partyjnymi. Rozmawiano z przedstawicielami m.in. KPN31, Regionalnego 

Forum Wyborczego32 i UPR33. Opublikowano również wiele materiałów 

informacyjnych o ugrupowaniach i partiach (zaprezentowano ich kilkadziesiąt)34 35. 

W nielicznych w owym czasie felietonach i artykułach publicystycznych, 

dotyczących polityki, dziennikarze „A–Z" nie zajmowali się programami określonych 

partii i kandydatów, a raczej sprawami związanymi z techniczną stroną kampanii, 

wyjaśnianiem roli posłów, parlamentu itp. W felietonie Jak wygrać wybory jego autor 

niepokoił się, że kandydaci przywiązują mało wagi do swojego wyglądu 

zewnętrznego. Pisał: „Polityką zajmują się u nas często ludzie o fizjonomii 

tak wstrząsającej, że dzieci [...] budzą się potem w nocy z głośnym krzykiem; osoby 

o fatalnych manierach, [...] fatalnej polszczyźnie i w dodatku niegustownie ubrani"36. 

Inny felietonista, podając, że w województwie rzeszowskim jest 238 kandydatów 

na posłów, proponował: „wybierajmy spośród partyjnych programów"37. 

W ostatnim numerze, który ukazał się przed wyborami, na pierwszej stronie 

opublikowano artykuł wstępny, w którym apelowano o powszechny udział 

w głosowaniu38, a nad winietą umieszczono duży napis „Wybierz Polskę". Natomiast 

                                                      
31 J. Kwiatkowski, Przyszłość należy do KPN, rozmowa z Andrzejem Markiewiczem, „A–Z" 1991, nr 197 

z 10 X, s. 3. 
32 J. Twardowski, Nie przykładam wagi do pieniędzy, rozmowa z Krzysztofem Martensem, „A–Z" 1991, nr 204 

z 21 X, s. 5. 
33 J. Kwiatkowski, Kapitalizm uczciwy czy korupcyjny, rozmowa z Piotrem Świdrem, „A–Z" 1991, nr 206 

z 23 X, s. 7. 
34 J. Kwiatkowski, Wyborcze prezentacje. Nr I, „A–Z" 1991, nr 187 z 26 IX, s. 6; J. Kwiatkowski, Wyborcze 

prezentacje. Nr IX, „A–Z" 1991, nr 207 z 24 X, s. 4. 
35 J. Kwiatkowski, Prawica – Centrum – Lewica. O co chodzi partiom?, „A–Z" 1991, nr 194 z 17 X, s. 6. 
36 T. Merta, Jak wygrać wybory, „A–Z" 1991, nr 176 z 11 IX, s. 7. 
37 J. Kwiatkowski, Konia z rzędem..., „A–Z" 1991, nr 174 z 9 IX, s. 6. 
38 A. Potocki, Dzień decyzji, „A–Z" 1991, nr 208 z  25 X, s. 1,2. Autor napisał m.in.: „ci, którzy pomimo 

wszystko staną z boku, biorą na swoje barki nie mniejszy ciężar odpowiedzialności niż ci, którzy pójdą 

do urn wyborczych. Ich inercja może bowiem zaważyć na losach Polski, na losach nas wszystkich". 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

14 

na 3 stronie opublikowano szczegółową instrukcję w jaki sposób należy oddać głos, 

aby był ważny39.  

Wybory do parlamentu w X 1991 r. były ostatnimi, jakie odbyły się w czasie 

ukazywania się „A–Z". Od tej pory tematy polityczne gościły przede wszystkim na 

stronach informacyjnych.  

Podkreślając swój pluralizm redakcja utworzyła specjalną rubrykę, złożoną 

z trzech felietonów, zatytułowaną Z lewa, Z centrum, Z prawa40. Swoje stanowiska 

prezentowali tam działacze (i publicyści) rzeszowskich ugrupowań politycznych 41. 

Jednym z ciekawszych tekstów, związanych z polityką i niedawną przeszłością 

Polski, jaki ukazał się na łamach „A–Z", był złożony z pięciu odcinków wywiad 

z Władysławem Kruczkiem, byłym I sekretarzem KW PZPR w Rzeszowie, 

długoletnim członkiem Biura Politycznego. Był on zatytułowany Jestem i pozostanę... 

Komuchem i ukazał się w VIII 1992 r. 42 Wywołał zarzuty wobec redakcji 

o gloryfikowanie PRL. 

W tym czasie redakcja publikowała nadsyłane do niej oświadczenia 

i komunikaty wszystkich, bez wyjątku, partii politycznych. Od czasu do czasu 

przeprowadzano także wywiady z politykami z różnych ugrupowań. 

W latach 1992–1993, na łamach „A–Z", poza rubryką Z lewa, Z centrum, Z prawa, 

publikowało trzech felietonistów: Tadeusz Jacewicz – cykl Z bliska (zajmował się 

przede wszystkim problematyką gospodarczą); Krzysztof Mroziewicz – cykl Z daleka 

(poruszał sprawy polityki zagranicznej i problemy sąsiadów Polski); Andrzej Potocki 

                                                      
39 (J.K.), Vademecum wyborcy, „A–Z" 1991, nr 208 z 25 X, s. 3. 
40 Rubryka ta ukazywała się w każdą środę, od numeru 234 z 4 XII 1991 r. Ostatni raz ukazała się 

w numerze 106 z 2 VI 1993 r. Jako przyczynę jej zawieszenia podano zbliżającą się kampanię wyborczą 

do parlamentu. 
41 Byli to Wiesław Ciesielski (SdRP), Jaromir Kwiatkowski (PC), Piotr Świder (UPR) – zastąpił go 

w 1993 r. Władysław Sikora (ZChN). 
42 S. Sowa, Byłem i pozostanę Komuchem, wywiad z Władysławem Kruczkiem. Część I, „A–Z" 1992, nr 150 

z 3 VIII, s. 6–7; Część V, „A–Z" 1992, nr 154 z 7 VIII, s. 6, 7. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

15 

– cykl Bez owijania w gazetę (problematyka społeczna, nie stronił też od polityki 

widzianej poprzez pryzmat poglądów tzw. przeciętnego człowieka). 

Podsumowując należy jeszcze dodać, że tematy polityczne były przekazywane 

w zdecydowanej większości za pomocą informacji (72 %) i zdjęć (14 %). 

Spośród materiałów poświęconych tej tematyce 11,8 % pochodziło z Rzeszowa, 12,5 % 

z regionu, 37,5 % miało charakter krajowy, a 38,2 % związane było z problemami 

zagranicznymi. 

III. DEBIUTANCI – DZIENNIKARZE „A–Z” 

Gdy ukazał się pierwszy numer dziennika jego redakcję tworzyło ponad 

50 dziennikarzy, spośród których tylko dwie osoby pracowały wcześniej w gazetach 

codziennych43.  

Ten pierwszy zespól redakcyjny można podzielić na dwie grupy: inicjatywną44 

i z konkursu. Do grupy inicjatywnej zaliczyć należy również osoby współpracujące, 

prawie od początku, przy tworzeniu dziennika i redagujące jego sygnalne numery45. 

Tylko część z nich zajmowała się wcześniej dziennikarstwem, a niektórzy redagowali 

wyłącznie pisma „Solidarności". W grupie tej sporo osób związanych było ze 

studenckim czasopismem „Dwukropek" wydawanym wcześniej w Rzeszowie46 47. 

                                                      
43 Jan Niebudek („Nowiny") i Henryk Nicpoń („Dziennik Ludowy"). 
44 Byli to: Andrzej Paulukiewicz, Jarosław A. Szczepański, Tomasz Paulukiewicz, Marek Wójcik. 
45 Byli wśród nich m.in.: Jaromir Kwiatkowski (redaktor pism podziemnych), Dionizy Garbacz 

(dziennikarz pisma zakładowego Huty Stalowa Wola „Socjalistyczne Tempo", działacz „Solidarności"), 

Marta Werenc (działaczka „S" niezwiązana wcześniej z dziennikarstwem), Jolanta i Tadeusz Zarębowie 

(absolwenci Wydziału Dziennikarstwa UJ z 1989 r., pracujący w wydawnictwach Zarządu Regionu 

NSZZ „S" w Rzeszowie), Janusz Młynarski (członek zespołu redakcyjnego tygodnika „San" i działacz 

„S" w Przemyślu), Julian Ratajczak (publicysta kulturalny z Rzeszowa, związany z wydawnictwami 

„S”).  
46 T. Paulukiewicz, Wolne myśli, wolne słowa, [w] Pokolenie 80’, red. T. Boruta, Rzeszów 2012, s. 168.  
47 Byli to: Andrzej Paulukiewicz, Tomasz Paulukiewicz, Henryk Nicpoń, Janusz Kniaźnikiewicz 

(w owym czasie dziennikarz pracujący w Warszawie, m.in. w „Walce Młodych"), Alfred Kyc 

(dziennikarz pisma zakładowego w Krośnie „Szklane Zagłębie"), Bogusław Szwedo (nauczyciel, 

dziennikarz „S" w latach 1981–1989), Józef Matusz (pracownik filii UMCS w Rzeszowie), Krzysztof 

Kaszuba (pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej), Jerzy Bąk (dyrektor firmy turystycznej), 

Józef Twardowski (etatowy pracownik ZW ZMW „Wici" w Rzeszowie), Józef Lonczak (rzemieślnik), 

Władysław Osiniak (redaktor techniczny kilku rzeszowskich pism, kierownik działu gazetowego 

Rzeszowskich Zakładów Graficznych).  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

16 

Inni zostali zwerbowani na zasadach towarzyskich – ze względu na fakt, że ich 

dotychczasowa aktywność twórcza lub zawodowa rokowała nadzieję na przydatność 

w nowo powstałej gazecie48.  

Do drugiej grupy, którą autor niniejszego artykułu wyróżnił spośród 

dziennikarzy pierwszego zespołu redakcyjnego, należały osoby zatrudnione 

po naborze przeprowadzonym w lutym 1990 r. Miał on charakter konkursu, a wziąć 

w nim mógł udział każdy, bez względu na zawód, wykształcenie i wiek. Został 

ogłoszony za pośrednictwem plakatów rozwieszonych w Rzeszowie, a składał się 

z zadań praktycznych i rozmowy kwalifikacyjnej.  

Jak później okazało się ten pierwszy nabór miał istotne znaczenie dla dziennika. 

W jego wyniku wyłoniono kilkanaście osób, z których część pracowała w „A–Z" długi 

czas, nierzadko pełniąc w nim kierownicze funkcje49. 

W następnych latach  zorganizowano jeszcze kilka takich konkursów50 . 

W ogłoszeniach  je reklamujących można było przeczytać: „Chcesz zostać 

dziennikarzem? Zgłoś się do «A–Z»! [...]. Udział w konkursie mogą wziąć wszyscy, 

którzy […] potrafią precyzyjnie formułować swoje spostrzeżenia”51.  

W następujący sposób opisywano na łamach gazety jeden z takich naborów: 

„Zgłosiły się 62 osoby [...]. Ludzie młodzi […]. Więcej było panów niż pań [...]. 

Wykształceniem średnim legitymowały się 42 osoby, pomaturalnym 6 i wyższym 9 

[...]. Nie pytaliśmy się o pochodzenie społeczne ani sympatie polityczne [...]. Okazało 

się, iż najsłabszą stroną kandydatów była umiejętność autoreklamy"52.  

                                                      
48 Byli to: Zdzisław Kaszuba (brat Krzysztofa, dziennikarz oddziału PAP w Krośnie), Marek Jakubowicz 

(etatowy pracownik Stowarzyszenia PAX w Rzeszowie), Andrzej Potocki (nauczyciel mieszkający 

w Lesku, poeta i literat), Jacek Szarek (studencki twórca kabaretowy z Rzeszowa), Roman Madejowski 

(literat), Marek Kruczek i Janusz Pytel (drukarze RzZG, późniejsi redaktorzy techniczni dziennika). 
49 Byli to m.in.: Tadeusz Kłeczek, Stanisław Sowa, Witold Dziok, Marek Tomczyk, Piotr Socha, Irena 

Gałuszka i Emilian Chyła. 
50 (b.a.), Jeśli chcesz pracować w A–Z, „A–Z" 1990, nr 56 z 26 VI, s. 2; (b.a.), Chcesz zostać dziennikarzem?, 

„A–Z" 1991, nr 198 z 11 X, s. 2; (pan), Po naborze. „A–Z" 1992, nr 184 z 18 IX, s. 8. 
51 (b.a.), Chcesz zostać…, dz. cyt. 
52 (pan), Po naborze… dz. cyt.   



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

17 

Oczywiście, mimo sporego zainteresowania, efektem takich konkursów było 

przyjęcie na staż od 1do 3 osób, a tylko niektóre otrzymywały etat w „A–Z”. 

Należy tu zaznaczyć, że w latach 1990–1993 ukazywały się na rynku 

rzeszowskim jednocześnie trzy dzienniki oraz powstawały inne tytuły, 

zatem brakowało dziennikarzy. W tej sytuacji pozostawało jedynie szkolenie, 

w własnym zakresie, osób chętnych i mających predyspozycje do zawodu. Inna rzecz, 

iż częsta organizacja naborów przez „A–Z” dowodzi, że kierownictwo redakcji wciąż 

odczuwało deficyt sprawnych dziennikarzy – poszukiwano ich też za pośrednictwem 

anonsów 53.  

Mimo prowadzonej ciągle rekrutacji ogólna liczba dziennikarzy „A–Z", 

na przestrzeni 3,5 roku istnienia dziennika, była systematycznie zmniejszana. Z ponad 

50 osób w kwietniu 1990 r., stan zatrudnienia zmniejszył się do 36 w marcu 1993 r. 

Spośród nich 27 pracowało w dzienniku od pierwszych miesięcy jego działalności. 

Główną przyczyną redukcji liczby dziennikarzy były względy oszczędnościowe. 

Kilku piszących odeszło w wyniku konfliktu na tle sporów o oblicze ideowe 

gazety. Nieliczni zostali zwolnieni ze względu na naruszanie dyscypliny pracy. 

Dziennikarze odchodzili także z własnej inicjatywy. Niektórzy zwolnili się 

w pierwszej połowie 1993 r. z przyczyn ekonomicznych. W tym czasie wydawnictwo 

przeżywało poważne kłopoty finansowe, nie wypłacano od grudnia 1992 r. 

wierszówki, a gazeta była o krok od rozwiązania54. 

                                                      
53 (B.a.), Redakcja A–Z zatrudni..., „A–Z" 1991, nr 100 z 11 VI, s. 2; (B.a.), Redakcja A–Z zatrudni fotoreportera, 

„A–Z" 1991, nr 161 z 21 VIII, s. 2. 
54 W tym okresie odeszli pracujący w dzienniku od początku: Jaromir Kwiatkowski, Stanisław Sowa, 

Józef Lonczak, Marek Tomczyk (wszyscy do „Nowin") i Jerzy Bąk (do rzeszowskiego ośrodka TV). 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

18 

Po ukazaniu się ostatniego numeru „A–Z" (30 VII 1993) syndyk zwolnił 

ze skutkiem natychmiastowym wszystkich pozostałych dziennikarzy55 56. 

Dla nowo przyjętych pracowników redakcji nie organizowano specjalnych 

szkoleń. Byli oni przyjmowani na staż do Działu Miejskiego i tam odbywali praktykę 

pod nadzorem bardziej doświadczonych kolegów. Oczywiście przy tak dość dużej 

rotacji dziennikarzy zdarzały się okresy, że w redakcji pracowały osoby przypadkowe, 

nienadające się do tego zawodu. 

W pierwszych miesiącach istnienia „A–Z" została opracowana broszura 

Jak pisać w „A–Z” (instrukcja dla redaktorów i dziennikarzy). Broszurę tę adaptowano dla 

potrzeb dziennika z „superinstrukcji" przygotowanej dla pracowników „Gazety 

Wyborczej". Zawierała ona wiele praktycznych, a niekiedy i elementarnych porad oraz 

krótkie kompendium gramatyki, ortografii i interpunkcji wraz ze słowniczkiem. 

W Instrukcji radzono m.in.: „należy codziennie czytać co piszą inni"; „wyczerpujące – 

rzetelne – aktualne – atrakcyjnie podane – takie powinny być informacje w «A–Z»"; 

„informacja zawsze musi zawierać: kto, co, gdzie, kiedy, w jaki sposób"; „cały czas 

myśl dla kogo piszesz"; „nie zaczynaj zdań od cyfr i liczb"; „nie wydziwiaj, lepiej 

napisz jasno i prosto".  

Dla większości związanych z redakcją „A–Z" broszura ta była często jedynym 

podręcznikiem zawodu tym bardziej, że dziennikarze nie podnosili swoich 

kwalifikacji57. Nie brali też zasadniczo udziału w konkursach dziennikarskich itp.58.  

                                                      
55 Następujące osoby pracowały w dzienniku od pierwszego do ostatniego numeru: Andrzej Potocki, 

Jacek Szarek, Piotr Tymczak, Józef Matusz, Roman Madejowski, Jan Niebudek, Józef Twardowski, 

Tadeusz Kłeczek, Waldemar Kłos, Witold Dziok, Władysław Osiniak, Janusz Pytel, Marek Kruczek, 

Urszula Popiołek i Emilian Chyła. Niewiele krótszy staż mieli: Danuta Majka, Zenon Dubis i Mirosław 

Pęcak. Od pierwszego numeru pracował, a po przejściu na emeryturę w 1992 r., współpracował 

z „A–Z", aż do ostatniego numeru, Jerzy Popow. 
56 Część znalazła zatrudnienie w zawodzie: dwójkę przyjęła „Gazeta w Rzeszowie"; po kilkoro 

„Dziennik Polski", „Nowiny” i TVP Rzeszów. 
57 W trakcie pracy w „A–Z" zaoczne studia dziennikarskie podjęła jedna osoba, fotoreporter, jednak 

mimo finansowego wsparcia ze strony wydawnictwa naukę przerwał po dwóch semestrach. 
58 Tylko raz dziennikarz „A–Z” został nagrodzony przez instytucję zewnętrzną. Był to Andrzej Potocki, 

laureat nagrody Radiokomitetu w Rzeszowie w 1990 r., przyznanej za publikację na łamach „A–Z" 

o mniejszościach narodowych i Bieszczadach. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

19 

Dziennikarze „A-Z" mieli zakaz publikowania tekstów w innych lokalnych 

i regionalnych gazetach. Niektórzy pisali dla tytułów centralnych59.  

Nigdy nie dokonano profesjonalnej i obiektywnej oceny merytorycznego 

poziomu publikowanych na łamach dziennika artykułów, a tylko raz została 

przeprowadzona wśród czytelników ankieta, w której proszono o wskazanie 

najlepszych dziennikarzy60.  

W Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie w 1992 r. została obroniona 

praca magisterska Poprawność i kultura języka dziennika „A–Z"61. Praca ta przedstawia 

kilkadziesiąt przykładów błędów frazeologicznych, składniowych, fleksyjnych, 

semantycznych, stylistycznych i innych popełnionych na łamach dziennika przez jego 

dziennikarzy62.  

W pierwszym okresie istnienia gazety zdarzało się w zespole redakcyjnym 

wiele nieporozumień wynikających z różnego sposobu pojmowania roli dziennikarza 

i gazety. Przykładem może być treść pisma, jakie na ręce redaktora naczelnego (6 IV 

1990 r., dwa dni po ukazaniu się pierwszego numeru gazety), złożył ówczesny 

kierownik działu miejskiego: „Z dniem dzisiejszym rezygnuję z kierowania działem. 

[...] Ja trochę inaczej widzę rolę działu miejskiego. [...] Zupełnym nieporozumieniem 

                                                      
59 M.in.: Jacek Szarek, Marek Tomczyk i Stanisław Sowa, a stałą współpracę z rzeszowskim radiem oraz 

telewizją prowadził Andrzej Potocki. 
60 (pan), Kto nas czyta?, „A–Z" 1993, nr 88 z 7 V, s. 3. W ankiecie wzięło udział 788 czytelników. Każdy 

wskazał trzech najlepszych, swoim zdaniem, publicystów. Ogółem wymieniono 55 nazwisk 

dziennikarzy i współpracowników gazety. Najwięcej głosów uzyskali: Andrzej Potocki (233), redaktor 

naczelny, autor wielu artykułów i stałego felietonu Bez owijania w gazetę; Jacek Szarek (210), 

z-ca redaktora naczelnego, znany przede wszystkim z humorystycznych felietonów z cyklu Śmiesznie 

i strasznie; Tadeusz Jacewicz (126), znany warszawski dziennikarz publikujący na łamach „A–Z" stały 

felieton; Józef Twardowski (121), reporter, autor wielu interwencyjnych reportaży.  
61 A. Kustra, Poprawność i kultura języka dziennika „A–Z”, praca magisterska napisana pod kierunkiem 

prof. dr hab. Janiny Węgier, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie, 1992 r.  
62 Autorka pisze m.in.: „Błędy stylistyczne, [...] jest ich […] dużo. [...] Bardzo dużo znalazłam także 

błędów leksykalnych, szczególnie w artykułach dotyczących sportu. Błędy słowotwórcze w dzienniku 

występują rzadko. [...] Błędy ortograficzne i fleksyjne zdarzają się także, ale nie jest ich dużo. Wśród 

błędów składniowych najczęściej spotkać można błędnie użyte przyimki, zaczynanie zdań 

od spójników". 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

20 

było oczekiwanie ode mnie, że będę opisywał konającego księdza lub walących się 

po mordach facetów". 

Podobnych konfliktów było znacznie więcej, jednak wraz z upływem czasu 

zespół redakcyjny „A–Z" stał się w miarę spójnym organizmem. 

IV. STRUKTURA REDAKCJI 

Pierwsza struktura „A–Z”, była dość rozbudowana63. Na czele redakcji stał 

redaktor naczelny64, który miał jednego zastępcę65. Następny w strukturze był 

sekretariat redakcji, gdzie trafiały wszystkie artykuły przygotowywane 

w poszczególnych działach (oprócz bieżących informacji opracowywanych przez 

Dział Depesz i Sportowy), były tu redagowane i kierowane na odpowiednie strony 

gazety66. O ile jednak merytoryczne decyzje o publikacji danego artykułu podejmował 

redaktor naczelny i jego zastępca, to sekretariat zajmował się przede wszystkim stroną 

formalno-językową tekstów. 

Kolejną niezwykle ważną funkcją w redakcji „A–Z" był redaktor prowadzący 

dany numer. Najczęściej był nim pracownik sekretariatu lub jeden z kierowników 

działów. Jego nazwisko było publikowane w stopce dziennika. Posiadał dużą 

niezależność w podejmowaniu merytorycznych decyzji.  

Redaktora prowadzącego wyznaczało Kolegium Redakcyjne, które stanowiło 

kolejny element struktury redakcji. Było to ciało zbierające się codziennie, 

na tzw. planówkach, rozpoczynających się o godzinie 9.00. W jego skład wchodzili: 

redaktor naczelny i jego zastępca, kierownik sekretariatu i kierownicy działów. 

W posiedzeniach Kolegium mieli obowiązek również brać udział redaktorzy 

                                                      
63 Stopka redakcyjna, „A–Z" 1990, nr 1 z 4 IV, s. 10. 
64 Był to Jarosław A. Szczepański. 
65 Był nim Andrzej Paulukiewicz.  
66 Pierwszym jego kierownikiem był Julian Ratajczak, którego w XI 1990 r. zastąpił Marek Wójcik. 

Sekretarzami ponadto w 1990 r. byli: Marek Jakubowicz i Andrzej Potocki. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

21 

prowadzący numer dzień wcześniej i w danym dniu67. W praktyce na czele Kolegium 

stał i prowadził jego posiedzenia zastępca redaktora naczelnego. Rola Kolegium 

Redakcyjnego w „A–Z" była bardzo duża. Jego posiedzenia w pierwszych miesiącach 

istnienia gazety były burzliwe i trwały po kilka godzin.  

Redaktor naczelny, jego zastępca, kierownik sekretariatu i Kolegium 

Redakcyjne stali w hierarchii „A–Z" najwyżej. Podlegały im poszczególne działy, 

których było początkowo dwanaście: miejski (zatrudniał 3–4 osoby),68 ekonomiczny 

(2–3 osoby), 69 kultury, nauki i oświaty (2 osoby)70, polityczny (1 osoba)71, sportowy 

(4 osoby);72 rozrywki (4 osoby),73 depesz (2–3 osoby)74, fotograficzny (2 osoby),75 

techniczny (3 osoby),76 łączności z czytelnikami (1 osoba)77 i graficzny (2 osoby)78.  

Największą komórką był dział regionalny79. W redakcji w Rzeszowie pracowały 

w nim 3 osoby. Działowi temu podlegali kierownicy oddziałów gazety w czterech 

miastach: Tarnobrzegu,80 Przemyślu,81 Krośnie 82 i Stalowej Woli83. W każdym 

z oddziałów zatrudnionych było po dwóch dziennikarzy. W Warszawie także istniał 

oddział84, jednak podlegał on bezpośrednio zastępcy redaktora naczelnego.  

                                                      
67 Zarządzenie. Archiwum – zbiory własne autora.  
68 Kierowany przez Tadeusza Zarębę, a od XI 1990 r. przez Jerzego Bąka. 
69 Kierowany przez Krzysztofa Kaszubę, a od XII 1990 r. przez Jana Niebudka. 
70 Kierowany przez Romana Madejowskiego. 
71 Kierowany przez Jaromira Kwiatkowskiego. 
72 Kierowany przez Tadeusza Kłeczka. 
73 Kierowany przez Jacka Szarka. 
74 Kierowany przez Zdzisława Kaszubę. 
75 Kierowany przez Marka Tomczyka, a od IX 1990 r. przez Irenę Gałuszkę.  
76 Kierowany przez Władysława Osiniaka.  
77 kierowany przez Martę Werenc. 
78 Kierowany przez Witolda Dzioka, a następnie od VI 1990 r. przez Adama Mroza. 
79 Kierowany przez Henryka Nicponia. 
80 Kierownik Bogusław Szwedo. 
81 Kierownik Janusz Młynarski. 
82 Kierownik Alfred Kyc. 
83 Kierownik Dionizy Garbacz. 
84 Kierowany przez Janusza Kniaźnikiewicza. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

22 

Współpracownicy etatowi (4 osoby) podlegali zastępcy redaktora naczelnego, 

który opiekował się też grupą stażystów (3–4 osoby). 

W pierwszej połowie 1991 r. struktura redakcji „A–Z" została przekształcona, 

zredukowano ilość dziennikarzy (o 10 osób) oraz dokonano zmian na kierowniczych 

stanowiskach85.  

Ilość działów zmniejszono do 7. Stworzono dział informacji, który przejął rolę 

działu miejskiego i regionalnego86. W dziale tym, w redakcji w Rzeszowie, pracowało 

6–7 dziennikarzy. Podlegały mu oddziały w Tarnobrzegu, Kośnie i Przemyślu87. 

Oddziały w Stalowej Woli i Warszawie zostały zlikwidowane – pozostawiono tam 

tylko korespondentów88. W latach 1991–1992 zatrudniano też reportera w Dębicy89. 

Dział łączności z czytelnikami został włączony do działu informacji.  

Zlikwidowano działy: polityczny, kultury i ekonomiczny. W ich miejsce 

powołano dział publicystyczny, w którym pracowało 4 dziennikarzy90. 

                                                      
85 (B.a.), Zmiana na stanowisku redaktora naczelnego A–Z, „A–Z" 1991, nr 83 z 29 IV, s. 2. Nowym naczelnym 

został Andrzej Potocki (od 25 IV 1991 r.), pełniący te obowiązki do końca istnienia gazety. Jego zastępcą 

został Jacek Szarek, pozostający na tym stanowisku do ostatniego numeru „A–Z". W II 1993 r. powołano 

drugiego zastępcę redaktora naczelnego, został nim Roman Madejowski. Od I 1992 r. kierowniczką 

sekretariatu została Danuta Majka, którą zastąpił (II 1993 r.) Piotr Tymczak. 
86 Jego pierwszym kierownikiem został Marek Jakubowicz, od X 1991 r. funkcję tę pełnił Jerzy Bąk, 

a od 1 VII 1993 r. Teresa Skoczkowska. 
87 W oddziale w Tarnobrzegu w latach 1991–1992 kierownikiem był Mirosław Aschenbrener, później 

funkcja ta pozostawała nieobsadzona, chociaż zatrudniano tam 1–2 osoby; najdłużej, do końca istnienia 

gazety Janusza Kozickiego. W Przemyślu kierowniczką oddziału była w latach 1991–1992 Natalia 

Gąsiorowska-Czarny, ostatnim zaś kierownikiem Jan Motyka. W Krośnie kierownikiem oddziału 

w 1991 r. została Anna Gorczyca, pracująca na tym stanowisku do końca istnienia dziennika. 
88 W Stalowej Woli był nim do końca istnienia gazety Zenon Dubis. Korespondenci warszawscy często 

się zmieniali, a od 1993 r. redakcja nie zatrudniała tam nikogo. 
89 Był nim Jan Szegda. 
90 Kierowany przez Jaromira Kwiatkowskiego. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

23 

Pozostały: dział sportowym ze zmniejszoną obsadą (3 dziennikarzy),91 dział 

depesz (2 dziennikarzy),92 dział  rozrywki (4 osoby),93 jednoosobowy dział graficzny94 

i dział techniczny (3 osoby)95.  

Po zmianach w strukturze redakcji nie uległa pomniejszeniu rola redaktora 

prowadzącego numer i kolegium redakcyjnego. Jednak nie wszyscy kierownicy 

działów byli jego członkami. Liczyło ono teraz tylko 8 osób. Byli to: redaktor naczelny, 

jego zastępcy, kierownik sekretariatu, kierownicy działów: depesz, technicznego, 

informacji, sportowego i publicystycznego. 

Niebagatelne znaczenie w hierarchii „A-Z” odgrywał dyrektor wydawnictwa96. 

Udzielał on nominacji redaktorowi naczelnemu, a na jego wniosek jego zastępcom 

i kierownikom działów. Dyrektor zatrudniał dziennikarzy i na podstawie opinii 

redaktora naczelnego prowadził politykę kadrową. Poprzez udział w kolegiach 

redakcyjnych, a także w bezpośrednich kontaktach z kierownictwem redakcji miał 

również wpływ na oblicze merytoryczne gazety. Jako dziennikarz był także autorem 

(podpisywanych pseudonimami) artykułów na łamach „A–Z". 

V. REGULAMINY I WYNAGRODZEŃ 

Tablica w gabinecie redaktora naczelnego, na której w sposób graficzny 

przedstawiona została struktura redakcji była praktycznie jedyną formą jej 

udokumentowania.  

                                                      
91 Kierowany, do końca istnienia gazety, przez Tadeusza Kłeczka. 
92 Nowym kierownikiem działu depesz (2 dziennikarzy) został Piotr Tymczak, którego zastąpił 

(II 1993 r.) Jerzy Cypryś. 
93 Kierownikiem została Urszula Popiołek. 
94 Kierownikiem ponownie został Witold Dziok. 
95 W jego obsadzie nie zaszły w całej historii dziennika żadne zmiany. Pracowali w nim: Marek Kruczek 

i Janusz Pytel oraz kierownik Władysław Osiniak. 
96 Był nim Ryszard Tomasz Paulukiewicz, zarazem wiceprezes, a od 27 VI 1991 r. prezes spółki 

wydającej dziennik. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

24 

Osoby funkcyjne w redakcji otrzymywały nominacje na stanowiska. Ich zakres 

obowiązków, poza ogólnikowych sformułowaniem typu „kierowanie działem...", 

nie był jednak określony w nominacji, ani w umowie o pracę. 

Natomiast zasady pracy, hierarchia i sposób wynagradzania dziennikarzy 

zostały ustalone w formie regulaminów i zarządzeń wydanych przez dyrektora. 

„Regulamin Pracy", został opracowany na podstawie przepisów Kodeksu Pracy. 

Wszystkich pracowników redakcji obowiązywał nienormowany czas pracy z ustaloną 

godziną rozpoczęcia, w wymiarze 46 godzin tygodniowo (czas zakończenia dnia 

pracy i wolne dni w tygodniu ustalali dla dziennikarzy kierownicy działów). 

Kierownicy działów rozpoczynali pracę o godzinie 9.00, a kończyli o 17.00. Natomiast 

działy: sportowy i depesz rozpoczynały pracę o godzinie 16.00 i pracowały do czasu 

zamknięcia numeru. Redaktorzy wyznaczeni do dyżurów pełnili je od 16.30 do 20.30, 

a prowadzący numer pracowali od godziny 9.00 do podpisania numeru do druku.  

Dziennikarze byli zaszeregowani do grup i kategorii, co warunkowało 

wysokość poborów. Podzielono ich na redaktorów i dziennikarzy. W grupie 

redaktorów wyróżniano: redaktorów młodszych, redaktorów i redaktorów starszych. 

Analogiczny podział obowiązywał w grupie dziennikarzy. Podział ten stracił na 

praktycznym znaczeniu po 1991 r., chociaż tytuły zostały zachowane i wpisywane do 

umów o pracę. Tytuły redaktorów przyznawano tym pracownikom, którzy wpływali 

na kształt merytoryczny całej gazety: kierownikom działów i sekretarzom redakcji. 

Kategorie „starszy" i „młodszy", dziennikarz lub redaktor zależne były od stażu pracy. 

Dziennikarze otrzymywali miesięczne pensje. Były ona podzielona na 

wynagrodzenie podstawowe i trzydziestoprocentową premię motywacyjną. Premia 

motywacyjna była wypłacana obligatoryjnie, natomiast na jej pomniejszenie wpływała 

każda nieobecność w pracy (za wyjątkiem urlopu płatnego) oraz otrzymane na piśmie 

kary, upomnienia i nagany. 

Przewidziana była także możliwość przyznania pracownikowi premii 

uznaniowych i nagród.  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

25 

Redaktor naczelny, jego zastępcy, kierownik sekretariatu, kierownicy działów 

i pracownicy sekretariatu otrzymywali dodatki funkcyjne.  

Za publikowane na łamach gazety teksty dziennikarzom, zarówno etatowym 

jak i współpracownikom, wypłacane było honorarium, nazywane wierszówką. 

Wyceny tekstów dokonywał redaktor naczelny, natomiast artykuły jego autorstwa 

wyceniał dyrektor wydawnictwa. Posługiwano się tutaj systemem punktowym. 

Za tekst można było otrzymać od 1 do 30 punktów. Wyceniający brał pod uwagę 

„szybkość, jakość, temat". Wartość jednego punktu w danym miesiącu ustalał dyrektor 

wydawnictwa. Wycena mogła być podwyższona do 100 % „za materiał o szczególnej 

wartości publicystyczno-informacyjnej i komercyjnej"97. Dodatkowe honorarium 

otrzymywał każdy redaktor prowadzący numer.  

Codziennie była także przyznawana premia za najlepszy artykuł w bieżącym 

numerze gazety. 

Dziennikarze „A–Z" posiadali legitymacje służbowe. Zawierały one nazwę 

wydawcy i dziennika, nazwisko, nazwę funkcji, zdjęcie właściciela, numer i termin 

ważności. Legitymacje opatrzone były następującą formułą: „Osoby i instytucje 

uprasza się o udzielenie zgodnie z prawem prasowym wszelkiej pomocy 

w wypełnianiu obowiązków zawodowych okazicielowi niniejszej legitymacji". 

Oprócz legitymacji dziennikarze wyposażeni byli w „identyfikatory". 

VI. ROZPIĘTOŚĆ TEMATYCZNA „A–Z” 

Jak wcześniej napisano najczęściej pojawiającym się na łamach „A–Z" tematem 

była polityka (21.1 %)98.  

                                                      
97 W związku z trudnościami ekonomicznymi, mimo dokonywanych wycen, od XII 1992 r. do ostatniego 

numeru dziennika (30 VII 1993 r.) dziennikarzom nie zostały wypłacone wierszówki. 
98 W artykule przyjęto podział tematów podejmowanych przez „A–Z" na 21 grup. Dwadzieścia jest 

w zasadzie jednorodnych, jedna natomiast obejmuje kilka tematów, których częstotliwość ukazywania 

się w dzienniku nie przekroczyła 1 promila. 

 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

26 

Drugim zagadnieniem, któremu poświęcano niewiele mniej miejsca był sport 

(18,9 % zawartości). W tej dziedzinie najwięcej miejsca zajął sport regionalny (36 % 

tej tematyki), następnie światowy (32 %) i krajowy (25,4 %). Problematyka społeczna 

wypełniła łamy gazety w 9,8 %. Tematy z nią związane pochodziły przede wszystkim 

z regionu (31,8 %), miasta (23,5 %), kraju (31,4 %), a najmniej ze świata (6,1 %). 

Sprawy gospodarcze zajęły 8,4 %. Źródłem tych tematów, dla dziennikarzy 

„A–Z", był region (33,3 %), kraj (31,4 %), miasto (23,5 %) i świat (11,8 %). 

Kulturze poświęcono 6,7 % miejsca. Tematy te pochodziły z miasta (14 %) 

i regionu (33 %), następnie ze świata (29 %) i kraju (24 %). 

Kolejną grupą tematów wyróżniającą się w „A–Z" były sprawy związane z 

działalnością policji, nieszczęśliwymi wypadkami i przestępstwami – zajęły one 6,4 %. 

Problematyka ta miała charakter wybitnie regionalny (46,3 %) i miejski (29,3 %), 

natomiast mniej krajowy (12,2 %) i światowy (6,6 %).  

Tematów obyczajowych dotyczyło 3,6 % materiałów, a pochodziły one przede 

wszystkim z miasta (47,8 %) i regionu (26 %), mniej z kraju i ze świata (po 13,1 %). 

Tyle samo   miejsca (3,6 %) poświęcono w gazecie na materiały rozrywkowe (m.in. 

krzyżówka, gry, różnego rodzaju „psychozabawy”). 

Rolnictwo było przedmiotem 2,8 % materiałów. Większość z nich miała 

charakter regionalny (64 %) i krajowy (16 %), tylko niewielka część informowała 

o problemach tej gałęzi gospodarki na świecie (8 %). Część miejsca poświęcono na 

porady praktyczne w tej dziedzinie (12 %).  

Historii poświęcono 1,9 % miejsca w gazecie. Najwięcej materiałów 

zainspirowała historia regionu (38,5 %), kraju (30,8 %) i świata (23 %). Sam Rzeszów 

był przedmiotem tylko 7,7 % artykułów związanych z tą dziedziną.  

Motoryzacja, tak jak i  historia, zajęła 1,9 % powierzchni dziennika.  

Szkolnictwo i oświata były przedmiotem 1,7 % materiałów. Nieco mniej 

poświęcono turystyce i wypoczynkowi (1,5 %) oraz badaniom i odkryciom naukowym 

(1,4 %).  



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

27 

Różnego rodzaju porady praktyczne zajęły w dzienniku 1,5 % miejsca, 

a tematyka związana z opieką medyczną i zdrowiem 1,3 %. Ekologii  i modzie 

dedykowano po 1 % wszystkich tekstów.   

Artykuły wstępne (ukazało się ich w historii gazety zaledwie kilka), teksty 

poświęcone gazecie (np. o podwyżce ceny), sprostowania i polemiki zajęły tylko 0,2 % 

jej powierzchni. 

VII. PROCESY O ZNIESŁAWIENIE 

Z powodu dwóch tekstów wytoczono „A–Z” procesy o zniesławienie99. Obydwa zostały 

przez dziennik przegrane.  

Pierwszy dotyczył artykułu Więzień przemyskiego UB oskarża, który ukazał się 

w czerwcu 1990 r100. Autor przedstawił w nim relację żołnierza AK, który wspominając swoje 

przeżycia z pobytu w areszcie Urzędu Bezpieczeństwa w 1950 r., jako jednego ze swych 

oprawców wskazał, rozpoznanego przez siebie po latach, mieszkańca Leska, aktywistę PZPR 

Mieczysława Cz. Ten zaskarżył „A–Z". Po trwającej kilka miesięcy rozprawie sąd orzekł, 

że dziennik naruszył dobra osobiste powoda, gdyż nie mógł mu udowodnić, mimo zeznań 

żołnierza AK, że był pracownikiem UB. Na łamach dziennika ukazało się sprostowanie, 

a wydawca poniósł wszystkie koszty procesowe. 

Drugi i ostatni proces o naruszenie przez „A–Z" dóbr osobistych został wywołany 

tekstem Burzliwe życie magistra, opublikowanym w lutym 1991 r101. Był to reportaż 

z bieszczadzkiej wsi Berezka, opowiadający o magistrze W. (w tekście podano tylko pierwszą 

literę jego nazwiska), byłym nauczycielu, skłóconym ze współmieszkańcami, piszącym donosy 

koniunkturaliście, starającym się przypodobać każdej władzy. Tekstem poczuli się obrażeni 

państwo Rozalia i Władysław W., którzy po wielu miesiącach wygrali proces sądowy. 

Na łamach dziennika redakcja opublikowała przeprosiny i oświadczenie, że artykuł: „został 

napisany bez wymaganej prawem prasowym rzetelności [...] oparty w znacznej mierze 

                                                      
99 Autorem obydwu był Andrzej Potocki, a ukazały się one gdy redaktorem naczelnym dziennika był 

Jarosław A. Szczepański. 
100 A. Potocki, Więzień przemyskiego UB oskarża, „A–Z" 1990, nr 25 z 11 V, s. 6. 
101 Z. A. Beck (A. Potocki), Burzliwe życie magistra, „A–Z" 1991, nr 28 z 8 II, s. 3. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

28 

na relacjach osób nieżyczliwych powodom [...]"102. Jednocześnie sąd orzekł, że wydawca wraz 

z autorem artykułu, mają wypłacić odszkodowanie w kwocie 130 mln zł. 

VIII. OKOLICZNOŚCIOWE WYDANIA „A–Z” 

W odstępie kilku dni ukazały się dwa numery „A–Z", które różniły się 

od pozostałych szatą graficzną. 

Jeden raz w swojej historii „A–Z" nie ukazał się w zwykłym dla siebie formacie 

A–3, lecz w dwukrotnie większym (A–2), a stało się to 1 IV 1993 r,103.  Dzień później 

redakcja wyjaśniła, że był to żart primaaprilisowy. Jak napisano: „Nie uważamy 

bowiem, że o wielkości gazety świadczy jej format"104. Dowcip polegał na tym, 

że w formacie A–2 na rynku rzeszowskim ukazywały się „Nowiny" – największy 

konkurent „Dziennika Obywatelskiego". 

Mimo że pod względem merytorycznym wydanie to nie odbiegało od innych, 

zawierało jednak dwa teksty na pierwszej stronie, które jak dzień później wyjaśniła 

redakcja, były żartami 105.  Należy dodać, że bez względu na format „A–Z" co roku, 

w dniu 1 kwietnia, publikował tego typu dowcipy. 

Kolejny, odmienny pod względem szaty zewnętrznej „A–Z" ukazał się 

na Wielkanoc 1993 r. Numer składał się z 24 kolumn (jak każdy świąteczny). Jednak 

kolumny od pierwszej do szesnastej zostały wydrukowane techniką offsetową106. 

Pierwsza, ósma, dziewiąta i szesnasta z tych stron były kolorowe, miały także barwne 

                                                      
102 Zgodnie z wyrokiem Sądu Wojewódzkiego w Rzeszowie..., „A–Z" 1991, nr 243 z 11, s. 3. 
103 Nosił kolejny numer 64/753 i miał 6 stron, co odpowiadało pod względem powierzchni 12 zwykłym 

stronom dziennika. 
104 (az), Pół żartem ,pół serio, „A–Z" 1993, nr 65 z 2 IV, s. 3. 
105 Jeden miał tytuł Policja sprzedaje kradzione samochody i informował, że policja w Przemyślu tanio 

sprzedaje pochodzące z kradzieży i odzyskane auta. Drugi Nie musisz płacić mandatów podawał, 

że bezrobotni zwolnieni będą z płacenia mandatów, w zamian za akt skruchy wyrażony wobec 

funkcjonariusza policji. Tekst ten ilustrowany był zdjęciem, na którym widać mężczyznę w pozie 

modlitewnej, klęczącego przy drzwiach policyjnego radiowozu. 
106 Było to działanie promocyjne krakowskiej drukarni Polsko - Amerykańskiego Towarzystwa 

Prasowego. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

29 

zdjęcia. Kolumny od 17 do 24 zostały wydrukowane tradycyjną dla dziennika techniką 

typograficzną107. Na kolumnach kolorowych, przygotowanych wcześniej, nie było 

informacji bieżących.  

Pod względem graficznym, wielkości tytułów wydanie to nie różniło się od 

innych, magazynowych edycji dziennika. 

IX. TYGODNIK „TELEWIZJA OD A DO Z” 

Chociaż nie był pełnoprawną gazetą, to tygodnik „Telewizja od A do Z" 

w jakiś sposób potwierdzał, że Rzeszów może być ogólnopolskim ośrodkiem 

wydawniczym108. Tym bardziej, że jedyną – w swoim gatunku – konkurencję stanowił 

dla niego, również rzeszowski, tygodnik „Program TV"109. 

Ukazywał się od 23 VIII 1990 r. do 28 VII 1993 r110. Jego redakcję stanowił dział 

rozrywki dziennika „A–Z”111 112. Tygodnik był nie tylko osobnym wydawnictwem 

kolportowanym na terenie prawie całej Polski, ale równocześnie stanowił dodatek 

do wydań weekendowych dziennika113. 

Na stronie A umieszczana była winieta tytułowa oraz program telewizyjny, 

od piątku do niedzieli114. Na stronach B i C drukowano reklamy i ogłoszenia, horoskop 

                                                      
107 Jak zawsze w Rzeszowskich Zakładach Drukarskich. 
108 Do nielicznych redagowanych  w Rzeszowie gazet, które były dystrybuowane na terenie całej Polski 

i cieszyły się dużą poczytnością, należał miesięczniki „Prometej” (1969–1981, ostatni wydawca 

Młodzieżowa Agencja Wydawnicza) oraz ukazujący się w drugim obiegu magazyn „Wryj” (1981 r., 

patrz: T. Paulukiewicz, „Wryj” – czasopismo, które żartowało z Breżniewa i papieża, „Rocznik 

Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2017, nr 9 (20), s. 207). 
109 Program TV. Ogólnopolski tygodnik Informacyjno-Reklamowy, red. R. Oraczewskiego, Oficyna 

Wydawnicza "Press- Media". Pierwszy numer ukazał się w Rzeszowie w 1989 r.  
110 Ukazało się 165 numerów tygodnika.  
111 Redaktorem naczelnym – od pierwszego do ostatniego numeru – był Jacek Szarek. 
112 Początkowo tygodniowy program telewizyjny w weekendowym wydaniu dziennika, który miał 

wtedy objętość 12 kolumn, umieszczano na stronie 10 i na stronie 12. Od nr 12 (13, 14, 15 IV 1990 r.) 

wprowadzono omówienia wybranych pozycji z programów telewizyjnych.  
113 Po raz pierwszy dołączony został do piątkowego wydania dziennika mającego nr 40 (1 VI 1990 r.). 
114 Jego winieta, zawartość, rubryki i ich usytuowanie na stronach, poza niewielkim zmianami, 

pozostałe takie same od pierwszego do ostatniego numeru. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

30 

oraz Rewię szczęścia – składającą się z kilku krzyżówek, rebusów, zabaw logicznych 

i oczywiście listy zwycięzców poprzednich zadań115. Na stronie D drukowano 

program telewizyjny od poniedziałku do czwartku116. Na stronie B i C umieszczano 

recenzje filmów dostępnych w wypożyczalniach video117. Na stronie B funkcjonowała 

rubryka towarzyska (nie drukowano ofert o charakterze erotycznym) Przyjaciół mieć 

to piękna rzecz,118 gdzie co tydzień publikowano około 20 listów od czytelników.   

Genezę powstania tygodnika stanowiły problemy związane z drukiem 

dziennika. Realia techniczne Rzeszowskich Zakładów Graficznych były takie, 

że gazetę o formacie A–3 (format „A–Z”) można tam było drukować tylko o objętości 

2, 4, 8, 12, 16, 24 lub 32 kolumn. Z powodów finansowych początkowo nie 

zdecydowano się na zwiększenie objętości piątkowych numerów do 16 kolumn. 

Dlatego, chcąc aby gazeta miała 14 stron, podjęto decyzję o druku osobnej, 

zawierającej tylko program telewizji na cały tydzień, wkładki w formacie ”A–Z", 

o objętości 2 kolumn119. Nadano jej tytuł „Telewizja od A do Z"120. 

Zrodziło to olbrzymie problemy kolportażowe. Jako że wkładka była 

drukowana osobno, to mimo, iż stanowiła integralną część dziennika, dostarczana 

była do kiosków oddzielnie. Gdy ukazała się pierwszy raz, nie została dowieziona 

do województwa tarnobrzeskiego. Co spowodowało, że nabywcy „A–Z” w tym 

regionie otrzymali dziennik bez programu telewizyjnego121. 

                                                      
115 Od nr 40 (1 VI 1990 r.) do nr 147 ( 30 VII 1993 r.). 
116 Poza programem polskiej telewizji publicznej okresowo drukowano inne programy telewizyjne: 

przez kilka pierwszych tygodni 1991 r. zamieszczano wybrane programy europejskich telewizji 

satelitarnych, a od pierwszego numeru do końca 1991 r., publikowane były programy telewizji 

lokalnych, większych ośrodków w kraju. 
117 Od numeru 162 (22 XI 1990 r.). Była to rubryka Video-shop. 
118 Od numeru 77 (14 IV 1992 r.). 
119 Na pierwszej stronie była winieta oraz program telewizyjny od piątku do niedzieli, na drugiej stronie 

program tv od poniedziałku do czwartku. Druga strona wkładki była oznaczona paginą dziennika, jako 

jego 14 strona. 
120 Pierwszy raz dołączono ją do 40 numeru dziennika (piątek 1 VI 1990). 
121Z tego powodu dyrekcja „Ruch” na łamach „A–Z" składała czytelnikom przeprosiny. (B.a.), Dyrekcja 

RSW PUPiK w Rzeszowie przeprasza czytelników A–Z, „A–Z" 1990, nr 41 z 4 VI, s. 1. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

31 

Z tego powodu, w każdym piątkowym wydaniu gazety, na pierwszej stronie 

drukowano apel: „Czytelniku upomnij się o osobną wkładkę naszego magazynu 

«A–Z» z tygodniowym programem TV". Mimo to w wielu kioskach czytelnicy wciąż 

nie otrzymywali jej wraz z gazetą. Okazało się też, że część kioskarzy sprzedaje 

wkładkę osobno. Zaczęto więc umieszczać pod winietą informację: „Koszt wkładki 

wliczony jest w cenę całego numeru «A–Z Dziennik Obywatelski»"122. 

Biorąc pod uwagę te wszystkie kłopoty, w sierpniu 1990 r. , podjęto decyzję 

o zwiększeniu objętości wkładki do czterech kolumn tak, aby mogła ona być 

drukowana wraz z całym numerem weekendowym gazety. Zrodziło to pomysł, aby 

z wkładki tej utworzyć osobny tygodnik123. Pierwszy jego numer ukazał się w 

czwartek 23 VIII 1990 r. na terenie prawie całego kraju.   

Tygodnik zsyłany był do drukarni w każdy poniedziałek. Drukowano go 

w nocy z wtorku na środę. W środy rozwożony był przez „Ruch” do jego oddziałów 

w Polsce, aby w kioskach pojawić się w czwartek lub piątek.  

Matryce drukarskie tygodnika, po naniesieniu aktualnych zmian 

w programach telewizyjnych i po usunięciu z winiety tytułowej ceny, były ponownie 

wykorzystywane przy druku wydania weekendowego dziennika (w każdy czwartek 

w nocy). W ten sposób czterostronicowy tygodnik stawał się częścią „A–Z Dziennika 

Obywatelskiego", zwiększając jego piątkowe wydanie do 16 kolumn124. Z tego 

powodu nie był dystrybuowany tam gdzie rozchodził się dzienniki.    

Tygodnik w początkowym okresie (do końca 1990 r.) drukowany był 

w nakładzie 70–80 tys. egz. Kolportowany był w 31 województwach. Jednak jego 

                                                      
122 Od numeru 69 (13–15 VII 1990 r.). 
123 Tygodnik powstał z połączenia dodatku do dziennika zawierającego tygodniowy programem 

telewizyjny z rubryką szaradziarską Rewia Szczęścia. 
124 Od numeru 98 (24 VIII 1990 r.).Umieszczany był na kolumnach rozkładowych gazety, zachowując 

swoją odrębną paginację. Jak napisano w słowie wstępnym: „Czytelnicy A–Z otrzymają nasz tygodnik 

za darmo w każdym wydaniu weekendowym. Wystarczy wyrwać dwie środkowe kartki z piątkowego 

A–Z i złożyć w połowie". Szanowny Czytelniku, „A–Z" 1990, nr 98 z 24 VIII, s. 1,2. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

32 

zasięg przez cały 1991 r. systematycznie malał125. W listopadzie 1992 r. wydawca 

napisał o nim : „Jest osobną gazetą o nakładzie 30 tys. egz. kolportowaną w 12 

województwach [...]. Jego sens na rynku wyznacza niska cena – 500 zł. Mimo to jego 

sprzedaż spada"126. Taki nakład i zasięg udało się utrzymać do ostatniego numeru. 

Bez względu na aktualny nakład, zwroty tygodnika wykazywane przez „Ruch" nigdy 

nie były niższe jak 45 % 127.   

Do jego redakcji przychodziło sporo listów. Oto fragment jednego z nich, 

autorstwa ajenta kiosku „Ruch" w Chełmie: „O tym, że jesteście bardzo popularni 

wiecie sami po zerowym (tak sądzę) stanie zwrotów. Nie rozumiem dlaczego macie 

tak niski nakład. Do mojego kiosku (podobnie jak do pozostałych w Chełmie) docierają 

tylko dwa egzemplarze, co jest mniej niż kroplą w «morzu potrzeb». Ja osobiście 

jestem w stanie sprzedać minimum 50 egz. każdego numeru"128. 

X. GATUNKI DZIENNIKARSKIE  I SZATA GRAFICZNA 

„A–Z" miał charakter jednoznacznie informacyjny. Ten gatunek dziennikarski 

stanowił 64,4 % całej zawartości gazety. Z pokrewnych form komunikatów było 1 %, 

a oświadczeń 0,6 %.  

Spośród pozostałych gatunków publicystyka stanowiła 3,4 %, wywiady 2,2 %, 

reportaże 2 %, relacje 1,4 %, felietony 1,9 %, a różnego rodzaju sondy 1,3 %. Listy od 

czytelników zajmowały 1,8 %, a zapisy telefonów 1 % gazety. Recenzje, licząc w tym 

przeglądy prasy, zajęły 1,7 %. Nowelki, drukowane najczęściej w magazynach 

piątkowych, stanowiły 0,5 %.  

                                                      
125 W dniu 27 VI 1991 r., gdy „A–Z Dziennik Obywatelski" przekazywany był nowemu wydawcy, 

wraz z nim przekazano także tygodnik. Wówczas jego wartość została określona w akcie notarialnym 

na kwotę 111 216 370 zł. 
126 Informacja o sytuacji „Wydawnictwa A–Z" z 11 IX 1992.  
127 Marża z tytułu jego kolportażu wynosiła 33 % ceny. Gdyby wydawca zażądał faktycznych zwrotów 

swojego tytułu musiałby dodatkowo zapłacić 27 % wartości brutto zwracanej części nakładu. 
128 List był podpisany nazwiskiem: Krzysztof Adamiec. 

 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

33 

Krzyżówki zajęły 2,3 %, horoskopy 0,3 %, a regulaminy gier organizowanych 

przez redakcję i ich plansze 0,2 %. Mniej niż jeden promil wypełniły komentarze, 

sprostowania, polemiki, wspomnienia, wiersze, komiksy, rysunki satyryczne, 

artykuły wstępne, psychozabawy i różnego rodzaju testy o charakterze rozrywkowym 

i ankiety. Te gatunki zajęły łącznie 0,9 % powierzchni gazety. W całej historii dziennika 

nie drukowano w nim powieści w odcinkach. 

Sporo miejsca zajmowały zdjęcia, bo aż 11,3 %. Publikowano niewiele reportaży 

i stanowiły one 0,1 % wszystkich materiałów. Z form graficznych najliczniej 

reprezentowane były różnego rodzaju rysunki (często były to zgrafizowane zdjęcia), 

zajmując 1 % powierzchni gazety, niewiele mniej było mapek (0,7 %). 

Dziennik  ukazywał się w formacie A–3. Wydawany był pięć razy w tygodniu. 

Edycja piątkowa była zawsze wydawana na trzy dni (od piątku do niedzieli). 

Drukowany był techniką rotacji typograficznej w Rzeszowskich Zakładach 

Graficznych w Rzeszowie. Przeciętnie miał 12 stron. Ogłoszenia w każdym numerze 

zajmowały średnio 2,5 strony. W każdym wydaniu dziennika było około 66 

materiałów dziennikarskich. Stałe kolumny mieściły się na średnio 4,5 stronach.  

Struktura gazety opierała się nie tylko na stałych kolumnach, ale przede 

wszystkim na rubrykach. W każdym numerze było przeciętnie 7 stałych rubryk, 

zawierających średnio 23 teksty, co stanowiło 34,8 % zawartości „A–Z". Większość 

stałych rubryk miała charakter informacyjny129. Zdecydowana większość felietonów, 

                                                      
129 Do najdłużej ukazujących się należały: Sprawy małe, sprawy duże (od nr 1 z 4 IV 1990 r. do nr 77 

z 21 IV 1993 r.), Telex A–Z (od nr 72 z 18 VII 1990 r. do nr 147 z 30 VII 1993 r.), Waluta (od nr 12 z 20 IV 

1990 r. do nr 147 z 30 VII 1993 r.), Moto rynek (od nr 12 z 20 IV 1990 r. do nr 147 z 30 VII 1993 r.), 

A–Z Express (od nr 119 z 19 VI 1992 r. do nr 147 z 30 VII 1993 r.), Sport Service (od nr 70 z 16 VII 1990 r. 

do nr 146 z 29 VII 1993 r.) Dużą ilość stanowiły rubryki informacyjno-publicystyczne. Wśród nich 

najdłużej ukazywały się: Agro-Zet (120 z 25 IX 1990 r.– 144 z 27 VII 1993 r.), Panorama gminy (21 z 30 I 

1991 r.– 145 z 28 VII 1993 r.), Regionalne 997 (16 z 23 I 1992 r. – 146 z 29 VII 1993 r.), Speedway (153 z 8 VIII 

1991 r. – 147 z 30 VII 1993 r.), Muzyka (3 z 6 IV 1990 r.– 147 z 30 VII 1993 r.). Długi żywot miały także 

rubryki recenzenckie: Nowe książki (140 z 23 X 1990 r. – 42 z 2 III 1993 r. ), Video shop (162 z 22 XI 1990 r. 

– 147 z 30 VII 1993 r.), Przegląd prasy lokalnej (137 z 18 X 1990 r.– 146 z 28 VII 1993 r.), Wieczór w Filharmonii 

(40 z 1 VI 1990 r. – 73 z 15 IV 1993 r.). Dużą stabilnością charakteryzowały się działy oparte na 

korespondencji od czytelników: Listy od czytelników (38 z 30 V 1990 r. – 146 z 29 VII 1993 r.), Zadzwoń do 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

34 

które ukazały się na łamach „A–Z" również miała stały charakter130. Niewątpliwie 

rubryką, która ukazywała się najdłużej i zarazem najczęściej (codziennie) była 

w „A–Z" krzyżówka131.  

Praktycznie od pierwszych numerów został ukształtowany podział kolumn 

dziennika, który przetrwał do jego ostatniego wydania. Podział ten znalazł swoje 

odzwierciedlenie poprzez wpisanie do pagin niektórych stron ich zakresu 

tematycznego jak np.: „miasto – region”, „sport"132. 

Na pierwszej stronie dziennika umieszczano najczęściej informacje. 

Kilkakrotnie został na niej wydrukowany artykuł wstępny i felieton. Niekiedy 

publikowano na niej początek artykułu publicystycznego lub wywiadu oraz, 

w wydaniach weekendowych, zapowiedzi artykułów ze środka numeru. Tytuły tutaj 

były stosunkowo nieduże, miały spokojny charakter i nie różniły się wielkością. 

W 80 % wszystkich wydań gazety na pierwszej stronie umieszczone było co najmniej 

jedno zdjęcie. Drukowano na niej, chociaż bardzo rzadko, rysunki satyryczne. 

Druga strona w paginie miała napis „miasto–region", a we wszystkich 

wydaniach poniedziałkowych „kraj–świat". Strona ta miała charakter informacyjny, 

chociaż w każdy poniedziałek drukowany był na niej stały felieton133.  

Strona 3 przeznaczona była na ogłoszenia, z wyjątkiem wydań weekendowych, 

w których drukowano na niej artykuły publicystyczne, wywiady, poszerzone 

informacje. Strona 4 także była ogłoszeniowa, za wyjątkiem wydań weekendowych, 

                                                      

nas (78 z 26 VII 1990 r. – 146 z 29 VII 1993 r.), Placyk Wolności (18 z 24 I 1992 r. – 146 z 30 VII 1993 r.), 

Przyjaciół mieć to piękna rzecz (77 z 14 IV 1992 r. – 147 z 30 VII 1993 r.). 
130 Najdłużej ukazywały się felietony z cyklu: Śmieszne i straszne Jacka Szarka (od nr 108 z 7 XI 1990 r. 

do nr 142 z 23 VII 1993 r.); Z lewa Wiesława Ciesielskiego, Z centrum Jaromira Kwiatkowskiego, Z prawa 

Piotra Świdra i Wiesława Sikory (234 z 4 XII 1991 r. – 106 z 2 VI 1993 r.); Z bliska Tadeusza Jacewicza 

(32 z 14 II 1992 r. – 147 z 30 VII 1993 r.); Z daleka Krzysztofa Mroziewicza (141 z 21 VII 1992 r. – 144 

z 27 VII 1993 r. ); Bez owijania w gazetę Andrzeja Potockiego (181 z 14 IX 1992 r. – 143 z 26 VII 1993 r.); 

Widziane z dołu Jerzego Chłopeckiego (3 z 13 IV 1990 r. – 33 z 15 II 1991 r.). 
131 Od nr 1 (4 IV 1990 r.) do nr 146 (29 VII 1993 r.). 
132 Od nr 147 z 2 XI 1990 r.  
133 Od nr 180  z 14 IX 1992 r. Był to felieton Andrzeja Potockiego Bez owijania w gazetę. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

35 

gdy drukowano na niej najczęściej artykuły publicystyczne, reportaże, a niekiedy 

felietony.  

Strona 5 w wydaniach środowych dziennika była cała zajęta przez rubrykę 

Panorama gminy... (lub miasta)134. Rubryka ta miała charakter informacyjny. 

W wydaniach poniedziałkowych strona ta była kolumną informacyjną „miasto – 

region". W czwartki cała była zajęta przez magazyn sportowy „Speedway"135. 

W pozostałe dni tygodnia umieszczano na niej reportaże, poszerzone informacje, 

recenzje (najczęściej w wydaniach piątkowych).  

Strony 6 i 7 były stronami rozkładowymi. Umieszczane tu były wywiady, 

felietony, reportaże, poszerzone informacje i w wydaniach piątkowych nowele.  

Strona 8 była w wydaniach weekendowych poświęcona ogłoszeniom, 

natomiast w pozostałe dni zajęta była przez rubrykę informacyjną Co niesie dzień 

oraz codzienną krzyżówkę.  

Strona 9 była zajęta przez ogłoszenia.  

Strona 10 w wydaniach weekendowych była kolumną informacyjną Co niesie 

weekend, a w pozostałe dni zajęta była przez ogłoszenia.  

Strona 11 od wtorku do piątku była kolumną informacyjną „kraj–świat", 

a w poniedziałki przynosiła informacje sportowe.  

Strona 12 była także informacyjna i nosiła w paginie napis „sport". 

Poza piątkiem umieszczany był na niej także program telewizyjny. W piątki natomiast 

w tym miejscu był stały felieton136. 

Oczywiście niekiedy stosowano odstępstwa od takiego podziału kolumn, 

szczególnie w przypadku tych przeznaczonych na ogłoszenia. Gdy brakowało 

płatnych anonsów umieszczano na nich materiały należące do wszystkich gatunków 

dziennikarskich.  

                                                      
134 Od nr 21 z 30 I 1991 r. 
135 Od nr 153 z 8 VIII 1991 r. 
136 Od nr 108 z 7 IX 1990 r. Były to felietony Jacka Szarka Śmieszne i Straszne. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

36 

Zdjęcia publikowane były na wszystkich kolumnach, tak jak i mapki lub 

rysunki satyryczne (bardzo sporadycznie). Fotoreportaże były (też nieregularnie) 

umieszczane na dowolnych kolumnach z wyłączeniem stron przeznaczonych tylko na 

informacje. 

Początkowo (poza pierwszym numerem) wydania „A–Z” miał w dni 

powszednie po 8 stron. Z czasem wszystkie wydania od poniedziałku do czwartku 

posiadały po 12 kolumn137. Natomiast wydania piątkowe ukazywały się najpierw 

o objętość 12 kolumn, a po dołożeniu wkładki z programem telewizyjnym ich ilość 

wzrosła do 14 stron138. Wraz ze zwiększeniem objętości dodatku telewizyjnego do 

4 kolumn wydanie piątkowe dziennika miało 16 stron, aż do końca jego istnienia139. 

W zwiększonej objętości (od 16 do 24 kolumn) „A–Z" ukazywał się na święta Bożego 

Narodzenia i Wielkanocy. 

Układ kolorystyczny gazety był niezmieniony od pierwszego do ostatniego 

numeru. Kolor czerwony używany był zawsze na pierwszych i ostatnich kolumnach. 

Na kolumnach rozkładowych zastosowano go tylko w czterech pierwszych numerach. 

Kolor zielony (zamiast czerwonego) użyty został we wszystkich wydaniach 

dziennika, które ukazały się w dniach świąt Wielkanocy, Bożego Narodzenia 

i Nowego Roku. W dniach wizyty Jana Pawła II w Polsce południowo-wschodniej, 

w czerwcu 1991 r., do wydrukowania kolejnych trzech numerów gazety, 

na jej „kolorowych” stronach,  użyto niebieskiej farby140. 

Od pierwszego do 97 numeru „A–Z" posiadał taką samą winietę tytułową141. 

Od pierwszego numeru obowiązywał pięcioszpaltowy podział kolumn. Stosowano 

                                                      
137 Najpierw o cztery strony zwiększono wydanie poniedziałkowe (od nr 158 z 19 XI 1990 r.), następnie 

środowe (od nr 61 z 27 III 1991 r.), później czwartkowe (od nr 143 z 25 VII 1991 r.), a na końcu wtorkowe 

(od nr 54 z 17 III 1992 r.).  
138 Od nr 40 z 1 VI 1990 r. 
139 Od nr 98 z 24 VIII 1990 r. 
140 nr 104 z 31 V 1991 r., nr 105 z 3 VI 1991 r. i nr 106 z 4 VI 1991 r. 
141 Miała ona szerokość trzech szpalt i wysokość 8,5 cm (ok. 20 % wysokości strony). Od reszty kolumny 

oddzielona była poziomą i pionową linią, jej górna część była otwarta. Głównym jej elementem, 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

37 

nie tylko linie pionowe i poziome oddzielające materiały od siebie, ale także linie tzw. 

działowe – oddzielające poziomo szpalty w obrębie jednego tekstu. Szpalty miały 

szerokość 4,5 cm.  

Od wydania z 24 VIII 1990 r. w szacie zewnętrznej gazety zaszły poważne 

zmiany, które na stałe ukształtowały zasadniczy wygląd dziennika142. Pozostawiono 

pięcioszpaltowy podział kolumn, jednak zrezygnowano z linii działowych. Dzięki 

temu szpalty zostały poszerzone o 0,5 cm. co spowodowało, że strony uzyskały 

większą zwartość – dotychczas było na nich zbyt wiele „światła". W wyniku tego, 

mieściło się w gazecie więcej tekstów, o około 12,5 %, co w przeliczeniu na strony 

maszynopisu stanowiło jedną stronę na kolumnę gazety. 

Zmieniona została winieta, która w tym kształcie pozostała do ostatniego 

numeru143. Umieszczana była, nie tylko tak jak wcześniejsza, w lewym górnym rogu 

                                                      

zajmującym szerokość dwóch szpalt, były duże czarne litery „A" i „Z", pomiędzy którymi znajdowały 

się dwie, skierowane odwrotnie strzałki. Pod literą „A" wydrukowano, jedna pod drugą, znacznie 

mniejszymi czcionkami, nazwy pięciu miast: Krosno, Przemyśl, Rzeszów, Stalowa Wola, Tarnobrzeg. 

Pod literą „Z" znajdował się, stylizowany na pismo odręczne, czerwony napis „Dziennik Obywatelski". 

Pod nim umieszczono ponownie nazwę „Rzeszów", obok niej graficzny symbol aparatu telefonicznego 

i numer (telefonu do redakcji) 394–91. Po prawej stronie winiety, otoczone prostokątną ramką szeroką 

na jeden łam, były umieszczone informacje zawierające: numer gazety, nazwę dnia tygodnia i datę jej 

wydania, ilości kolumn i cenę. Od nr 40 z 1 VI 1990 r. w wydaniach piątkowych gazety uległa ona 

nieznacznej zmianie poprzez umieszczenie w jej górnej części stylizowanej gwiazdy z wpisanym 

słowem „weekend". 
142 nr 98.  
143 Miała szerokość trzech szpalt i wysokość 8,5 cm. Jej zasadniczym elementem były leżące obok siebie 

trzy prostokąty (o długości boku 5 cm). Pierwszy z lewej był czarny z wpisaną białą, dużą literą „A". 

Środkowy miał czerwony kolor, były w niego wpisane dwie duże przeciwstawne strzałki i stylizowany 

na pismo odręczne napis „Dziennik Obywatelski". Prostokąt po prawej był czarny z wpisaną białą literą 

„Z". Nad zasadniczą częścią winiety umieszczone były w dwóch rzędach nazwy pięciu miast: Krosno, 

Przemyśl, Rzeszów, Stalowa Wola, Tarnobrzeg oraz przy każdej nazwie numery telefonów do redakcji 

dziennika (od nr 7 (10 I 1992 r. zrezygnowano z podawania w winiecie Stalowej Woli). Pod prostokątami 

znajdowały się otoczone ramką: numer kolejny dziennika, data wydania i cena jednego egzemplarza. 

Układ kolorów w winiecie został zmieniony od nr 38 z 24 II 1992 r. Zewnętrzne prostokąty były od tej 

pory czerwone, a wewnętrzny czarny. Taki układ kolorów obowiązywał też w winiecie zamieszczanej 

w wydaniach piątkowych gazety. Różniła się ona napisem w środkowym prostokącie. Po jego 

przekątnej biegł biały napis „weekend", a w lewym górnym rogu była podana ilość stron. Winieta 

„weekendowa" dziennika została zmieniona od nr 22 z 31 I 1991 r. Stanowiły ją dwa czerwone 

prostokąty, w które wpisano białe litery „A" i „Z". Były one otoczone czerwoną ramką o wysokości 

9,5 cm. zajmującą  szerokość dwóch szpalt. Nad prostokątami znajdował się czarny napis „weekend", 

a powyżej umieszczono nazwy miast: Krosno, Przemyśl, Rzeszów, Tarnobrzeg. Obok nich umieszczono 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

38 

strony, ale też często była obniżana (nawet o 15 cm) tak, aby mógł się nad nią znaleźć 

tytuł i fragment jakiegoś artykułu. 

Z intencją zdynamizowania graficznego pierwszych stron gazety wydawca 

zamówił specjalny zestaw dużych czcionek, które miały 4 cm wysokości144. 

Wydrukowany za ich pomocą tytuł mógł zająć całą szerokość kolumny. Jednak 

czcionki te zostały użyte na pierwszych stronach w niewielu wydaniach gazety145. 

XI. PODSUMOWANIE 

Gazetę założyła grupka zapaleńców, wyrosłych z pism studenckich lat 70. 

i prasy opozycyjnej lat 80. Entuzjaści ci wierzyli, że wystarczy tylko możliwość 

polityczna, aby uruchomienie niezależnego dziennika zakończyło się sukcesem. 

Wymagało to jednak, tak wtedy jak i teraz, przede wszystkim solidnych podstawa 

ekonomicznych, których brakowało twórcom tej gazety i to była niewątpliwie główna 

przyczyna niepowodzenia „A–Z”. Od początku jego wydawanie generowało straty, 

a przecież wprowadzanie nowego tytułu na rynek jest procesem wieloletnim, 

wymagającym wielkiego kapitału początkowego.  

„A– Z” nie sprostał też konkurencji swojego największego rywala „Nowin” 

.Według badań, najkorzystniejszych dla „A–Z" („Pentor"), jego poziom czytelnictwa 

osiągnął 25 %. W tym samym czasie, dla „Nowiny" był on nie niższy jak 58 %146.  

                                                      

numery telefonów do oddziałów redakcji w tych miastach. Na dole winiety znajdowały się: kolejny 

roku wydania, numer, data i cena. 
144 „A–Z” był „składany” ręcznie przez zecerów z gotowych czcionek oraz wierszy tekstu odlanych 

w ołowiu na urządzeniach o nazwie linotypy. Następnie z tak złożonych stron odlewano matryce, które 

nakładano na bębnach maszyny drukującej. 
145 Po raz pierwszy użyto ich w tytule Żużel („A–Z” 1990, nr 41 z 4 X), wyraz ten zajął całą szerokość 

trzech szpalt. Ostatni raz czcionkami tymi złożono tytuł Przewrót w Moskwie („A–Z” 1991, nr 160 

z 20 VIII). Złożony był w dwóch wierszach i wraz z nadtytułem (Gorbaczow odsunięty od władzy) zajął, 

nad winietą, 1/3 powierzchni pierwszej kolumny. 
146 Nawet po okresie, gdy w 1992 r. organizując gry zwiększono nakład „A–Z” do poziomu „Nowin", 

to i tak po ich zakończeniu spadł on do pierwotnego poziomu. Nowo pozyskany, dzięki akcji 

promocyjnej, czytelnik nie pozostał przy „A–Z". 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

39 

Zapewne też, w oczach czytelników, wyszedł przegrany z polemik jakie miały 

miejsce pomiędzy tymi dziennikami. Bowiem od początku istnienia „A–Z” 40 % jego 

czytelników  kupowało również „Nowiny" i w efekcie znaczna część czytających 

obydwie gazety zrezygnowała właśnie z „Dziennika Obywatelskiego", a pozostała 

przy „Nowinach”.  

Kolejną przyczyną słabości „A–Z" był młody i niedoświadczony zespół 

redakcyjny. Zdecydowana większość jego dziennikarz poznawała swój zawód 

dopiero podczas pracy w tym dzienniku.  

Zapewne jedną z okoliczności, wpływającą na losy gazety, było również nie 

powiązanie jej z żadną siłą polityczną. Po kilkumiesięcznym okresie w 1990 r., 

wspierania w wyborach samorządowych Komitetów Obywatelskich 

i w prezydenckich Lecha Wałęsy, dziennik zachowywał podkreślaną niezależność, 

nie realizując niczyich interesów politycznych i gospodarczych.  

Inny ciekawym, niezbadanym jednak, aspektem dotyczącym wszystkich nowo 

powstających, niezależnych gazet w Polsce, w okresie 1989–1993, była kwestia 

kolportażu. Otóż monopolistą, w tym zakresie, było przedsiębiorstwo „Ruch”. 

Należało ono do koncernu RSW. Zatem, w latach 1989 –1990, debiutujące tytuły były 

dystrybuowane przez wydawcę gazet, dla których były one – pierwszą w ich dziejach– 

konkurencją. Natomiast po wszczęciu procesu likwidacji RSW, stanowiska 

dyrektorów, zarówno centrali jak i oddziałów „Ruch”, były obsadzane przez osoby 

wskazane przez jej Komisją Likwidacyjną, a przecież w tym, czasie sporą cześć gazet– 

dla których nowe tytuły były wciąż rywalami– nadal wydawała likwidowana RSW. 

Następnie „Ruch” został przekształcony w firmę państwową (jednoosobowa spółka 

skarbu państwa), natomiast część dzienników RSW została przekazana wydawcom, 

których współudziałowcami były organizacje i partie mające wpływ (poprzez swoich 

przedstawicieli w Sejmie i kolejnych rządach) na obsadę stanowisk kierowniczych 

w tym przedsiębiorstwie. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

40 

„A–Z” przeszedł do historii jako pierwsza, niezależna, codzienną gazeta 

w swoim regionie i jedna z pierwszych tego typu w Polsce, w okresie transformacji 

ustrojowej, która na swoim terenie przełamała monopol dziennika Polskiej 

Zjednoczonej Partii Robotniczej. Była to pierwsza po II wojnie światowej gazeta 

prywatna w Rzeszowie, wydawana bez dotacji i działająca w warunkach konkurencji 

rynkowej. Pod wieloma względami miał też charakter nowatorski. Wprowadził 

w zakresie redakcyjnym, organizacji kolportażu, sprzedaży miejsc ogłoszeniowych 

i promocji bardzo ciekawe i niebanalne rozwiązania, niepraktykowane wcześniej. 

Stał się też szkołą zawodu i kuźnią kadr. Jego byli dziennikarze, dla których „A–Z” 

był najczęściej miejscem pierwszej redakcyjnej pracy, stanowili przez całe lata trzon 

większości rzeszowskich mediów, nierzadko pełniąc w nich funkcje kierownicze. 



Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

41 

Literatura 

1. Roczniki dzienników: „A – Z Dziennik Obywatelski”, „Nowiny” 

2. „Ruch" w bezruchu, „Prawo i Życie" 1991, nr 39 z 28 IX. 

3. „Specjalne" skarży „Ruch", „Kurier Polski" 1991, nr 167 z 1 VIII. 

4. A to dopiero sensacja! Senator J. Baranowski kontra East–West i A–Z, „Nowiny Wieczorne” 

1992, nr 75. 

5. A.M., Jak działa wolna prasa. „Nie" 1992, nr 15 z 6 IV. 

6. Bajka Z., Polska prasa codzienna 1990–1991, „Zeszyty Prasoznawcze”1991, nr 3–4. 

7. Banasiak E., Dziś o tym jak potrzeby rodzą pomysły. „Przyjaciółka" 1991, nr 43, s. 2. 

8. Błażejowska J., Papierowa rewolucja. Z dziejów drugiego obiegu wydawniczego w Polsce 1976–

1989/1990, Warszawa 2010. 

9. Cecuda D., Leksykon opozycji politycznej w latach 1976–1989, Warszawa 1989. 

10. Dudek A., Historia polityczna Polski 1989–2005, Kraków 2007. 

11. Dziki S. z zesp., Katalog Prasy Polskiej 1993, Kraków 1993. 

12. Filas J., Czytelnicy o „Nowinach". Kraków 1992. 

13. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyt 

Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3–4 (203–204). 

14. Filas R., Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999), „Zeszyty 

Prasoznawcze”1999, nr 1–2. 

15. Filas R., Pięć lat przemian mediów masowych w Polsce: bilans wstępny, „Zeszyty 

Prasoznawcze” 1994, nr 1–2. 

16. Grzelewska D., Transformacja pism popołudniowych (1982–1992), [w:] Transformacja Prasy 

Polskiej. Materiały Pomocnicze do Najnowszej Historii Dziennikarstwa), red. A. Słomkowska, 

t. 22, Warszawa 1992. 

17. https://www.zus.pl/baza–wiedzy/skladki–wskazniki–odsetki/wskazniki/przecietne–

wynagrodzenie–w–latach. [dostęp: 30.08. 2021]. 

18. Instytut Badania Opinii i Rynku „Pentor", Prasa 92. Warszawa, VI 1992. GR 9,10. 

19. Jurczyk Z., Procesy koncentracji i monopolizacji na rynku prasy regionalnej w Polsce, 

[w:] Instytucje w teorii i praktyce, red. B. Borkowska, Wrocław 2015. 

20. Kamińska J., Bibliografia publikacji podziemnych w Polsce 13 XII 1981 – VI 1986, Paryż 1988. 

https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach


Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

42 

21. Kamińska K., Koniec Cenzury w PRL (1989–1990), „Studia Medioznawcze” 2014, nr 3 (58) 

22. Katalog Prasy Polskiej 1993, Kraków 1993); W. Pisarek, Ogólnoinformacyjna prasa codzienna 

w Polsce. Zmiany w latach 1989–1995. „Ekspertyza – Kancelaria Sejmu, Biuro Studiów 

i Ekspertyz” 1995, nr 81 

23. Konderak A., Bibliografia prasy Solidarności (28 VIII 1980 – 12 XII 1981), Lublin 1990. 

24. Kubrak J., „Nowiny Rzeszowskie" w okresie 25 do 31 X 1956. [w:] Materiały pomocnicze 

do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 14, Warszawa 1991. 

25. Kwiatkowski J., M. Wójcik, Dziękujemy za 8 lat, „Solidarność Trwa" 1990, nr 142. 

26. Kwiatkowski J., Pękala M., Do widzenia, „San" 1991, nr 68 z 17 II. 

27. Ożóg M., „Nowiny Rzeszowskie" wobec wydarzeń 1956 r. w Polsce, [w:] Materiały pomocnicze 

do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 16, Warszawa 1991. 

28. Paulukiewicz T., Wolne myśli, wolne słowa, [w:] Pokolenie 80’, Rzeszów 2012. 

29. Pierwszy proces przeciwko monopoliście, „Przegląd Handlowy" 1991, nr 17 z 13 V. 

30. Polaczek-Bigaj M., Robotnicza Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa – Książka – Ruch” u schyłku 

okresu PRL i przyczyny jej likwidacji, „Kultura i Wychowanie” 2013, nr 5 (1). 

31. Rozmowa z M. Grobelnym, zastępcą dyrektora „Wydawnictwa A–Z”, „Gazeta 

w Rzeszowie”1993, nr 124 z 11 II. 

32. Sokół Z., Nowiny – Dziennik PZPR w Rzeszowie (1949–1986), [w:] Materiały pomocnicze 

do najnowszej historii dziennikarstwa, t.18, Warszawa 1992. 

33. Sokół Z., Transformacja prasy w Polsce południowo-wschodniej (1989–1992), [w:] Transformacja 

prasy polskiej (1989–1992), red. A. Słomkowska, Warszawa 1992,. 

34. Sonczyk W., RSW „Prasa – Książka – Ruch” w procesie transformacji rynku prasowego w 1989 

roku, „Rocznik historii prasy polskiej” 2010, t. XIII, z. 1–2 (25–26). 

35. Sonczyk W., RSW „Prasa – Książka – Ruch” w procesie transformacji rynku prasowego w 1989 

roku, „Rocznik historii prasy polskiej” 2010, t. XIII, z. 1–2. 

36. Sprawozdanie z prac podzespołu ds. środków masowego przekazu, Warszawa, 22 III 1989 r., 

[w:] Okrągły stół, cz. 2, Warszawa 1989. 

37. Starosta E., Bydgoska Ośmiornica, Bydgoszcz 2000. 

38. Ustawa z dnia 11 IV 1990 r. o uchyleniu ustawy o kontroli publikacji i widowisk, zniesieniu 

organów tej kontroli oraz o zmianie ustawy – Prawo prasowe (Dz. U. z 1990 r., nr 29, poz. 173).  

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19900290173


Naukowy Przegląd Dziennikarski Nr 1/22 

Journalism Research Review Quarterly  

 

43 

39. Ustawa z dnia 22 III 1990 r. o likwidacji Robotniczej Spółdzielni Wydawniczej „Prasa – Książka 

– Ruch (Dz. U. z 1990 r., nr 21, poz. 125.). 

40. Ustawa z dnia 23 XII 1988 r., o działalności gospodarczej (Dz. U. z 1988 r., nr 41, poz. 324). 

41. Ustawa z dnia 26 I 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r., nr 5, poz. 24). 

42. Ustawa z dnia 28 V 1975 r. o dwustopniowym podziale administracyjnym Państwa oraz o zmianie 

ustawy o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r., nr 16, poz. 91). 

43. Ustawa z dnia 29 XII 1989 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej 

(Dz. U. z 1989 r., nr 75, poz. 444). 

44. Ustawa z dnia 30 V 1989 r. o zmianie ustawy prawo prasowe (Dz. U. z 1989 r., nr 34, 

poz. 187). 

45. Wesołowski P., „Rekin" w Łodzi. „Gazeta Wyborcza" 1991, z 30 VII. 

46. Wróblewski R., Charakterystyka liczbowa prasy niezależnej z lat 1976–1990, [w] Papierem 

w system. Prasa drugoobiegowa w PRL, red. M. Marcinkiewicz, S. Ligarski, Szczecin 2010. 

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19880410324

	I. Wstęp
	II. Regionalny i polityczny
	III. Debiutanci – dziennikarze „A–Z”
	IV. Struktura redakcji
	V. Regulaminy i wynagrodzeń
	VI. Rozpiętość tematyczna „A–Z”
	VII. Procesy o zniesławienie
	VIII. Okolicznościowe wydania „A–Z”
	IX. Tygodnik „Telewizja od A do Z”
	X. Gatunki dziennikarskie  i szata graficzna
	XI. Podsumowanie

